Yhteensä 40 hanketta

Pelaten osalliseks -hanke

Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttama Pelaten osalliseks -hanke pyrkii aktiivisesti hyödyntämään arkipäivän pelaamista mielenterveyskuntoutuksessa. Hankkeen tuloksena syntyy My life -toimintamalli pelillisyyden ja hyötypelien käyttöön mielenterveyskuntouttamisessa. Hankkeen aikana kootaan pelikatalogi jo olemassa olevista terveys- ja hyötypeleistä sekä järjestetään studiosessioita, joissa testataan ja otetaan käyttöön jo olemassa olevia digitaalisia terveys- ja hyötypelejä yhdessä eri toimijoiden kesken. Studiosessioihin osallistuvien kokemuksia kerätään systemaattisesti

Digipelirajat’on

Digipelirajat’on on Sosiaalipedagogiikan säätiön koordinoima valtakunnallinen, kolmivuotinen hanke. Hankkeessa kehitetään tukimuotoja tietokone-, video- ja mobiilipelejä ongelmallisesti pelaaville nuorille aikuisille. Toiminta on suunnattu 18-29-vuotiaille, joilla on kokemuksia ongelmallisesta digipelaamisesta. Hankkeessa tuotetaan myös tietoa aiheesta digipelaavien nuorten aikuisten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Osana hanketta toimintansa aloittaa vertaisryhmä helmikuussa 2018 Helsingissä. Vertaisryhmissä pohditaan omaa digipelaamista yhdessä toisten kanssa, jakaen kokemuksia

Digillä duuniin -hanke

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoima Digillä duuniin -hanke kehittää nuorten työllisyyttä tukevia palveluita Etelä-Savon syrjäseuduilla digitaalisuutta ja pelillisyyttä sekä ryhmätoimintaa hyödyntäen. Hanke tarjoaa nuorille monipuolista ryhmätoimintaa sekä työelämä- ja yrittäjyysvalmennusta. Hankkeessa toteutetaan verkossa toimivan nuorten työpajan pilotti ja kehitetään työelämäpalveluita pelipedagogiikan avulla. Hankkeen toimenpiteet tukevat nuorten pääsyä työllisyyttä tukeviin palveluihin, jotka edistävät työelämävalmiuksien kehittymistä ja siirtymistä työelämään.

Mediatarinat jakoon -hanke

Tekniikan museo käynnisti syksyllä 2016 opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Mediatarinat jakoon -hankkeen, jossa myös Mediakasvatusseura on mukana asiantuntijatahona. Hankkeessa tehdään yhdessä yläkoululaisten kanssa  työpajamalli, joka perustuu nuorten tapaan luoda ja jakaa mediasisältöjä. Toiminta tähtää nuorten tasapainoisen ja turvallisen mediasuhteen sekä monilukutaidon kehittymisen tukemiseen. Pajassa nuoret tekevät Q&A-videon, jossa pohtivat oman arkensa viestintää. Nuoret kysyvät ja nuoret vastaavat itse

Tulkintoja ja tietoa – oppimispolkuja avoimiin aineistoihin

Tulkintoja ja tietoa – oppimispolkuja avoimiin aineistoihin -hankkeen aikana kokeillaan ja kehitetään yhdessä tapoja hyödyntää vapaasti käytettävissä olevia digitaalisia kuva-aineistoja eri aiheiden ja ilmiöiden käsittelyssä eri opetusasteilla. Tavoitteena on luoda moniaineisia kokonaisuuksia erilaisia perinteisiä ja uudempia tekniikoita ja työvälineitä hyödyntäen. Avoimet kuva-aineistot toimivat materiaaleina, joiden luovan työstämisen kautta voidaan käsitellä erilaisia ilmiöitä sekä aine- ja

Sanat haltuun -hanke

Sanat haltuun -hanke tukee ammattikoulujen äidinkielen opetusta. Sujuvaa lukutaitoa tarvitaan laajasti kaikissa ammattiryhmissä. UPM:n tukeman ja Lukukeskuksen toteuttaman Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena on innostaa teknisten alojen ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. Samalla UPM haluaa Lukukeskuksen kanssa kehittää toimintamalleja opiskelijoiden lukutaidon parantamiseksi tulevaisuudessa. Tavoitteena on myös hankkeen avulla herättää keskustelua ja nostaa tietoisuutta erityisesti ammattikouluissa opiskelevien

Arktista pedagogiikkaa – hanke

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen virtuaalikoulu toteuttaa yhteistyössä Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan ja Mediapedagogiikkakeskuksen kanssa Arktista pedagogiikkaa – hankkeen saamelaisten kotiseutualueella Inarissa, Enontekiöllä ja Utsjoella. Hankkeessa testataan ja kehitetään uusia tieto- ja viestintätekniikkaa (TVT) hyödyntäviä pedagogisia ratkaisuja arktisten alueiden toisen asteen opetuskäyttöön. Lähtökohtana ovat arktisten alueiden harva asutus, pitkät välimatkat, saamen kieli ja kulttuuri sekä saamelaiselinkeinot. Koulutustilaisuuksiin osallistuvat

Mediaympäristö ja mainosten lukutaito

Syksyllä 2016 Eetillä on käynnissä mediakasvatushanke Mediaympäristö ja mainosten lukutaito, jossa vastuulliseen kuluttamiseen ja vastamainoksiin liittyviä työpajoja järjestetään erityisesti 10-12-vuotiaille. Lue lisää täältä. Aiemmin Eetti on järjestänyt vastamainostyöpajoja eri oppilaitoksiin kahdessa hankkeessaan vuosina 2013-2015. Ulkoministeriön rahoittamassa viestintä- ja globaalikasvatushankkeessa Kehitysmaat mainosten takana kehiteltiin vastamainostyöpajoja yläkouluille ja lukioikäisille. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa mediakasvatushankkeessa Medialukutaitoa vastamainoksista kehiteltiin

LOVO -Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut

ESR-rahoitteisen hankkeen tavoitteena on kehittää ja ottaa käyttöön osallistavia ja oppijalähtöisiä menetelmiä verkko-oppimisympäristöissä sekä tuottaa uusia digitaalisia oppimis-, ohjaus- ja arviointitapoja sekä sisältöjä. Tavoitteena on myös tuoda entistä paremmin näkyvillä lappilaista koulutusosaamista. Hankkeen tuloksena syntyy entistä saavutettavampia, joustavampia ja oppijalähtöisempiä osaamisen kehittämismahdollisuuksia. Kehitystyön tuloksena koulutuksen oppijalähtöisyys lisääntyy käyttöönotettujen uusien menetelmien, työskentelytapojen ja digi-/verkkotyövälineiden myötä. Hankkeen

Suomalaisen mediataiteen ja pelikulttuurin pitkäaikaisarkistoinnin kehittämishanke

Suomalaisen mediataiteen ja pelikulttuurin pitkäaikaisarkistoinnin kehittämishanke käynnistyi maaliskuussa 2015 ja kestää noin vuoden. AV-arkki toteuttaa hankkeen yhteistyössä Suomen mediataideverkoston kanssa. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hankkeen aikana selvitetään mediataiteen pitkäaikaisarkistoinnin olemassa olevia resursseja, toimintamalleja sekä puutteita. Selvityksen lopputuloksena luodaan uudenlaisia skenaarioita mediataiteen pitkäaikaisarkistoinnin järjestämiseksi sekä kehitetään arkistointistrategiaa. Päämääränä on, että Kansallisen digitaalisen kirjaston tallennuspalveluun luodaan erilaisia polkuja,

1 2 3 4