Yhteensä 37 hanketta

Mediatarinat jakoon -hanke

Tekniikan museo käynnisti syksyllä 2016 opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Mediatarinat jakoon -hankkeen, jossa myös Mediakasvatusseura on mukana asiantuntijatahona. Hankkeessa tehdään yhdessä yläkoululaisten kanssa  työpajamalli, joka perustuu nuorten tapaan luoda ja jakaa mediasisältöjä. Toiminta tähtää nuorten tasapainoisen ja turvallisen mediasuhteen sekä monilukutaidon kehittymisen tukemiseen. Pajassa nuoret tekevät Q&A-videon, jossa pohtivat oman arkensa viestintää. Nuoret kysyvät ja nuoret vastaavat itse

Tulkintoja ja tietoa – oppimispolkuja avoimiin aineistoihin

Tulkintoja ja tietoa – oppimispolkuja avoimiin aineistoihin -hankkeen aikana kokeillaan ja kehitetään yhdessä tapoja hyödyntää vapaasti käytettävissä olevia digitaalisia kuva-aineistoja eri aiheiden ja ilmiöiden käsittelyssä eri opetusasteilla. Tavoitteena on luoda moniaineisia kokonaisuuksia erilaisia perinteisiä ja uudempia tekniikoita ja työvälineitä hyödyntäen. Avoimet kuva-aineistot toimivat materiaaleina, joiden luovan työstämisen kautta voidaan käsitellä erilaisia ilmiöitä sekä aine- ja

Sanat haltuun -hanke

Sanat haltuun -hanke tukee ammattikoulujen äidinkielen opetusta. Sujuvaa lukutaitoa tarvitaan laajasti kaikissa ammattiryhmissä. UPM:n tukeman ja Lukukeskuksen toteuttaman Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena on innostaa teknisten alojen ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. Samalla UPM haluaa Lukukeskuksen kanssa kehittää toimintamalleja opiskelijoiden lukutaidon parantamiseksi tulevaisuudessa. Tavoitteena on myös hankkeen avulla herättää keskustelua ja nostaa tietoisuutta erityisesti ammattikouluissa opiskelevien

Arktista pedagogiikkaa – hanke

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen virtuaalikoulu toteuttaa yhteistyössä Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan ja Mediapedagogiikkakeskuksen kanssa Arktista pedagogiikkaa – hankkeen saamelaisten kotiseutualueella Inarissa, Enontekiöllä ja Utsjoella. Hankkeessa testataan ja kehitetään uusia tieto- ja viestintätekniikkaa (TVT) hyödyntäviä pedagogisia ratkaisuja arktisten alueiden toisen asteen opetuskäyttöön. Lähtökohtana ovat arktisten alueiden harva asutus, pitkät välimatkat, saamen kieli ja kulttuuri sekä saamelaiselinkeinot. Koulutustilaisuuksiin osallistuvat

Mediaympäristö ja mainosten lukutaito

Syksyllä 2016 Eetillä on käynnissä mediakasvatushanke Mediaympäristö ja mainosten lukutaito, jossa vastuulliseen kuluttamiseen ja vastamainoksiin liittyviä työpajoja järjestetään erityisesti 10-12-vuotiaille. Lue lisää täältä. Aiemmin Eetti on järjestänyt vastamainostyöpajoja eri oppilaitoksiin kahdessa hankkeessaan vuosina 2013-2015. Ulkoministeriön rahoittamassa viestintä- ja globaalikasvatushankkeessa Kehitysmaat mainosten takana kehiteltiin vastamainostyöpajoja yläkouluille ja lukioikäisille. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa mediakasvatushankkeessa Medialukutaitoa vastamainoksista kehiteltiin

LOVO -Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut

ESR-rahoitteisen hankkeen tavoitteena on kehittää ja ottaa käyttöön osallistavia ja oppijalähtöisiä menetelmiä verkko-oppimisympäristöissä sekä tuottaa uusia digitaalisia oppimis-, ohjaus- ja arviointitapoja sekä sisältöjä. Tavoitteena on myös tuoda entistä paremmin näkyvillä lappilaista koulutusosaamista. Hankkeen tuloksena syntyy entistä saavutettavampia, joustavampia ja oppijalähtöisempiä osaamisen kehittämismahdollisuuksia. Kehitystyön tuloksena koulutuksen oppijalähtöisyys lisääntyy käyttöönotettujen uusien menetelmien, työskentelytapojen ja digi-/verkkotyövälineiden myötä. Hankkeen

Suomalaisen mediataiteen ja pelikulttuurin pitkäaikaisarkistoinnin kehittämishanke

Suomalaisen mediataiteen ja pelikulttuurin pitkäaikaisarkistoinnin kehittämishanke käynnistyi maaliskuussa 2015 ja kestää noin vuoden. AV-arkki toteuttaa hankkeen yhteistyössä Suomen mediataideverkoston kanssa. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hankkeen aikana selvitetään mediataiteen pitkäaikaisarkistoinnin olemassa olevia resursseja, toimintamalleja sekä puutteita. Selvityksen lopputuloksena luodaan uudenlaisia skenaarioita mediataiteen pitkäaikaisarkistoinnin järjestämiseksi sekä kehitetään arkistointistrategiaa. Päämääränä on, että Kansallisen digitaalisen kirjaston tallennuspalveluun luodaan erilaisia polkuja,

Suomi 100 : Suuri Lukuseikkailu -hanke

Suomi 100 – Suuri lukuseikkailu on Lukukeskuksen ja Lastenkirjainstituutin yhteistyössä koordinoima, laajan yhteistyöverkoston toteuttama valtakunnallinen hanke, joka tarttuu ajankohtaiseen kysymykseen lukutaidon ja lastenkirjallisuuden tulevaisuudesta sekä merkityksestä tämän päivän Suomessa. Yhteistyöverkosto toteuttaa vuoden aikana muun muassa tapahtumia, näyttelyitä, lukukampanjoita sekä innostavia kilpailuja lukeville ja kirjoittaville lapsille ja nuorille. Hankkeen kohderyhmänä ovat 0–16 -vuotiaat lapset ja nuoret perheineen sekä

Tarinoita solidaarisuudesta -hanke

Nuorten Akatemian Tarinoita solidaarisuudesta -hankkeessa toteutetaan kouluvierailuina videotraileripajoja kevät- ja syyslukukaudella 2016 yläkouluissa, lukioissa ja 2. asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Pajoissa nuoret pääsevät tekemään oman videotrailerinsa tekemistään solidaarisuusteoista eli arkisista asioista, joilla tuetaan, autetaan tai ilahdutetaan toisia. Lisäksi nuoret pääsevät pajoissa tutustumaan eri puolilla maailmaa tehtyihin solidaarisuustekoihin sekä pohtimaan median välittämän kehitysmaakuvan todenmukaisuutta. Hankkeen puitteissa koulutetaan

Kaikki kuvaa EDU

Tuotantoyhtiö Amazementin opettajainkoulutushanke Kaikki kuvaa EDU tuo videokamerat ja kännykkäkamerat kynän kaltaisiksi työvälineiksi peruskoulun oppitunneille. Uuden opetussuunnitelman huomioiva, Opetushallituksen rahoittama hanke tarjoaa ilmaiseksi helppoja ja havainnollisia menetelmiä monilukutaidon soveltamiseen eri oppiaineissa. Hankkeessa hyödynnetään kamerakynän pedagogiikkaa, jossa kameraa käytetään helppona mutta monipuolisena kynän kaltaisena välineenä. Kamerakynällä havainnoidaan ja tutkitaan ympäristöä, jäsennetään ja jaetaan tietoa sekä ilmaistaan

1 2 3 4