Yhteensä 40 hanketta

Suomi 100 : Suuri Lukuseikkailu -hanke

Suomi 100 – Suuri lukuseikkailu on Lukukeskuksen ja Lastenkirjainstituutin yhteistyössä koordinoima, laajan yhteistyöverkoston toteuttama valtakunnallinen hanke, joka tarttuu ajankohtaiseen kysymykseen lukutaidon ja lastenkirjallisuuden tulevaisuudesta sekä merkityksestä tämän päivän Suomessa. Yhteistyöverkosto toteuttaa vuoden aikana muun muassa tapahtumia, näyttelyitä, lukukampanjoita sekä innostavia kilpailuja lukeville ja kirjoittaville lapsille ja nuorille. Hankkeen kohderyhmänä ovat 0–16 -vuotiaat lapset ja nuoret perheineen sekä

Tarinoita solidaarisuudesta -hanke

Nuorten Akatemian Tarinoita solidaarisuudesta -hankkeessa toteutetaan kouluvierailuina videotraileripajoja kevät- ja syyslukukaudella 2016 yläkouluissa, lukioissa ja 2. asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Pajoissa nuoret pääsevät tekemään oman videotrailerinsa tekemistään solidaarisuusteoista eli arkisista asioista, joilla tuetaan, autetaan tai ilahdutetaan toisia. Lisäksi nuoret pääsevät pajoissa tutustumaan eri puolilla maailmaa tehtyihin solidaarisuustekoihin sekä pohtimaan median välittämän kehitysmaakuvan todenmukaisuutta. Hankkeen puitteissa koulutetaan

Kaikki kuvaa EDU

Tuotantoyhtiö Amazementin opettajainkoulutushanke Kaikki kuvaa EDU tuo videokamerat ja kännykkäkamerat kynän kaltaisiksi työvälineiksi peruskoulun oppitunneille. Uuden opetussuunnitelman huomioiva, Opetushallituksen rahoittama hanke tarjoaa ilmaiseksi helppoja ja havainnollisia menetelmiä monilukutaidon soveltamiseen eri oppiaineissa. Hankkeessa hyödynnetään kamerakynän pedagogiikkaa, jossa kameraa käytetään helppona mutta monipuolisena kynän kaltaisena välineenä. Kamerakynällä havainnoidaan ja tutkitaan ympäristöä, jäsennetään ja jaetaan tietoa sekä ilmaistaan

Oivalluksia eskarista! – monilukutaitoa ja mobiilia oppimista edistämässä

Osallistumisen ja jakamisen kulttuuri haastaa pohtimaan myös pienten lasten pedagogiikkaa uudella tavalla. Osana esiopetuksen uudistamista Helsingin varhaiskasvatusvirastossa käynnistyi elokuun alussa kehittämishanke, jolla vahvistetaan uudistuvan opetussuunnitelman edellyttämää osaamista esiopetusryhmissä. Myös Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmaa uudistetaan parhaillaan vastaamaan paremmin nykyisiin ja tulevaisuuden oppimisen tarpeisiin. Mobiiliteknologia ja sosiaalinen toiminta mediassa ovat tulleet yhä enemmän osaksi arkea. Oivalluksia eskarista! -hankkeessa kehitetään yhteistyössä

ERNOD – erityisnuoret ja digiajan osallisuus

Osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet kuuluvat kaikille nuorille. Mediataitoja vahvistamalla nuori saa valmiuksia oman elämänsä valintoihin, etenkin koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheissa. ERNOD-hanke edistää nuorten yhdenvertaisuutta kehittämällä mediakasvatuksen menetelmiä, lisäämällä tiedonsaantia ja kouluttamalla nuorten kanssa työskenteleviä toimijoita. Hanke kehittää uusia digitaalisuutta hyödyntäviä ja soveltavia mediavaikuttamisen ja -kasvatuksen menetelmiä ja monialaisen yhteistyön muotoja nuorisoalan korkea-asteen oppilaitosten, erityisnuorille koulutusta

Suomen uusi lukutaito

Suomen uusi lukutaito on Lukukeskuksen toteuttama ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama pilottihanke, jossa testataan, miten sähköinen lukeminen vaikuttaa 4-luokkalaisten lukuintoon. Hankkeessa selvitetään muun muassa, lisääntyykö tabletteja käyttävien oppilaiden lukuinto merkittävästi suhteessa verrokkiluokkiin, jotka lukevat fyysisiä kirjoja. Lisääkö e-kirjojen lukeminen muuta lukemista ylipäätään? Miten tekstin ymmärtämisen kyvyt kehittyvät ja mitä tunteita luettu herättää? Entä miten lukukokemusta

Mediakasvatuksella kansalaistaitoja Palestiinassa

Kansanvalistusseura toteuttaa vuosina 2015–2017 koulutushankkeen Mediakasvatuksella kansalaistaitoja Palestiinassa. Hanke on suunnattu Palestiinalaisalueen järjestötoimijoille, toimittajille ja julkisen sektorin työntekijöille. Mediakasvatuksella kansalaistaitoja Palestiinassa-hankkeen tavoite on lisätä kohderyhmän ymmärrystä median toimintatavoista järjestämällä käytännön työpajoja ja teoreettista koulutusta medialukutaidosta, journalismin etiikasta ja sosiaalisen median ja markkinoinnin merkityksestä yhteiskunnassa. Lisäksi se tarjoaa eri aloilla työskenteleville palestiinalaisille välineitä tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa

Molla – varhaiskasvatuksen verkkotaidot ja -menetelmät

Molla-hanke on Opetushallituksen ja Turun kaupungin rahoittama oppimisympäristöhanke vuosille 2011-2013. Hankkeessa selvitetään tieto- ja viestintätekniikan käytön mahdollisuuksia esikoululaisten oppimisen apuna. Mollaan sisältyy myös vuosina 2013-2015 toteutettava jatkohanke Mollan kolmet portaat – tvt:n käyttö esiopetuksessa kolmiportaisen tuen periaatteita noudattaen. Jatkohankkeen (2013-2015) tavoitteena on etsiä ratkaisuja esiopetusikäisten oppimisen tukemiseen tieto- ja viestintätekniikan avulla huomioiden erilaiset oppimistavat ja lasten yksilölliset tarpeet.

Koulujen elokuvaviikko

Koulujen elokuvaviikko -hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema hanke, jonka aikana rakennetaan ja pilotoidaan elokuvaviikon malli. Pilottipaikkakuntina toimivat Oulu, Hämeenlinna ja Vantaa. Malli pyritään valtakunnallistamaan tulevina vuosina kaikkiin Suomen ala- ja yläkouluihin. Syksyllä 2015 järjestetään elokuva-aiheinen teemaviikko, jonka tarkoituksena on edistää elokuvan saamista osaksi koulujen opetussuunnitelmaa, kuntien kulttuuriopetussuunnitelmia ja Kulttuuripolkua. Viikon sisältö on suunnattu alakouluissa

Media- ja elokuvakasvatusta saamelaisalueella

Saamelaiskäräjien ja alkuperäiskansojen elokuvakeskus Skábman  toteuttaman saamelaislasten mediakasvatustoiminnan muotoja ovat lapsille suunnatut media- ja elokuvatyöpajat ja -leirit sekä lasten kanssa toimivien aikuisten kuten kasvatushenkilökunnan ja työpajaohjaajien koulutukset. Skábmagovat – alkuperäiskansojen elokuvafestivaali ja Lasten ja nuorten Skábmagovat -tapahtuma kuuluvat myös osaksi kehittämishanketta.

1 2 3 4