Yhteensä 37 hanketta

Oivalluksia eskarista! – monilukutaitoa ja mobiilia oppimista edistämässä

Osallistumisen ja jakamisen kulttuuri haastaa pohtimaan myös pienten lasten pedagogiikkaa uudella tavalla. Osana esiopetuksen uudistamista Helsingin varhaiskasvatusvirastossa käynnistyi elokuun alussa kehittämishanke, jolla vahvistetaan uudistuvan opetussuunnitelman edellyttämää osaamista esiopetusryhmissä. Myös Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmaa uudistetaan parhaillaan vastaamaan paremmin nykyisiin ja tulevaisuuden oppimisen tarpeisiin. Mobiiliteknologia ja sosiaalinen toiminta mediassa ovat tulleet yhä enemmän osaksi arkea. Oivalluksia eskarista! -hankkeessa kehitetään yhteistyössä

ERNOD – erityisnuoret ja digiajan osallisuus

Osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet kuuluvat kaikille nuorille. Mediataitoja vahvistamalla nuori saa valmiuksia oman elämänsä valintoihin, etenkin koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheissa. ERNOD-hanke edistää nuorten yhdenvertaisuutta kehittämällä mediakasvatuksen menetelmiä, lisäämällä tiedonsaantia ja kouluttamalla nuorten kanssa työskenteleviä toimijoita. Hanke kehittää uusia digitaalisuutta hyödyntäviä ja soveltavia mediavaikuttamisen ja -kasvatuksen menetelmiä ja monialaisen yhteistyön muotoja nuorisoalan korkea-asteen oppilaitosten, erityisnuorille koulutusta

Suomen uusi lukutaito

Suomen uusi lukutaito on Lukukeskuksen toteuttama ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama pilottihanke, jossa testataan, miten sähköinen lukeminen vaikuttaa 4-luokkalaisten lukuintoon. Hankkeessa selvitetään muun muassa, lisääntyykö tabletteja käyttävien oppilaiden lukuinto merkittävästi suhteessa verrokkiluokkiin, jotka lukevat fyysisiä kirjoja. Lisääkö e-kirjojen lukeminen muuta lukemista ylipäätään? Miten tekstin ymmärtämisen kyvyt kehittyvät ja mitä tunteita luettu herättää? Entä miten lukukokemusta

Mediakasvatuksella kansalaistaitoja Palestiinassa

Kansanvalistusseura toteuttaa vuosina 2015–2017 koulutushankkeen Mediakasvatuksella kansalaistaitoja Palestiinassa. Hanke on suunnattu Palestiinalaisalueen järjestötoimijoille, toimittajille ja julkisen sektorin työntekijöille. Mediakasvatuksella kansalaistaitoja Palestiinassa-hankkeen tavoite on lisätä kohderyhmän ymmärrystä median toimintatavoista järjestämällä käytännön työpajoja ja teoreettista koulutusta medialukutaidosta, journalismin etiikasta ja sosiaalisen median ja markkinoinnin merkityksestä yhteiskunnassa. Lisäksi se tarjoaa eri aloilla työskenteleville palestiinalaisille välineitä tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa

Molla – varhaiskasvatuksen verkkotaidot ja -menetelmät

Molla-hanke on Opetushallituksen ja Turun kaupungin rahoittama oppimisympäristöhanke vuosille 2011-2013. Hankkeessa selvitetään tieto- ja viestintätekniikan käytön mahdollisuuksia esikoululaisten oppimisen apuna. Mollaan sisältyy myös vuosina 2013-2015 toteutettava jatkohanke Mollan kolmet portaat – tvt:n käyttö esiopetuksessa kolmiportaisen tuen periaatteita noudattaen. Jatkohankkeen (2013-2015) tavoitteena on etsiä ratkaisuja esiopetusikäisten oppimisen tukemiseen tieto- ja viestintätekniikan avulla huomioiden erilaiset oppimistavat ja lasten yksilölliset tarpeet.

Koulujen elokuvaviikko

Koulujen elokuvaviikko -hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema hanke, jonka aikana rakennetaan ja pilotoidaan elokuvaviikon malli. Pilottipaikkakuntina toimivat Oulu, Hämeenlinna ja Vantaa. Malli pyritään valtakunnallistamaan tulevina vuosina kaikkiin Suomen ala- ja yläkouluihin. Syksyllä 2015 järjestetään elokuva-aiheinen teemaviikko, jonka tarkoituksena on edistää elokuvan saamista osaksi koulujen opetussuunnitelmaa, kuntien kulttuuriopetussuunnitelmia ja Kulttuuripolkua. Viikon sisältö on suunnattu alakouluissa

Media- ja elokuvakasvatusta saamelaisalueella

Saamelaiskäräjien ja alkuperäiskansojen elokuvakeskus Skábman  toteuttaman saamelaislasten mediakasvatustoiminnan muotoja ovat lapsille suunnatut media- ja elokuvatyöpajat ja -leirit sekä lasten kanssa toimivien aikuisten kuten kasvatushenkilökunnan ja työpajaohjaajien koulutukset. Skábmagovat – alkuperäiskansojen elokuvafestivaali ja Lasten ja nuorten Skábmagovat -tapahtuma kuuluvat myös osaksi kehittämishanketta.

Medialukutaitoa vastamainoksista

Eettisen kaupan puolesta ry:n vuoden 2015 alussa alkanut Medialukutaitoa vastamainoksista -hankkeen tavoitteena on lisätä 10–12-vuotiaiden median ja markkinoinnin lukutaitoa kulttuurihäirintään tutustumalla. Vastamainokset ovat mainosparodioita, joiden kautta voidaan analysoida meitä ympäröivää mainosten tulvaa ja pohtia suhdettamme kuluttamiseen. Vastamainoksia voidaan pitää osana kulttuurihäirinnän (engl. culture jamming) genreä, johon kuuluu myös katutaidetta, performansseja ja tempauksia kaupunkitilassa. Medialukutaitoa vastamainoksista-hankkeessa

Yhdessä verkkoon! – mediakasvatusta kerhoissa

Yhdessä verkkoon! on Suomen 4H-liiton mediakasvatushanke, joka keskittyy nuorimpiin 4H:laisiin eli 6–12-vuotiaisiin kerholaisiin eri puolilla Suomea. Hanke käynnistyi elokuussa 2013 ja jatkuu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella myös vuonna 2015.

REmiksi – mediataidetta ja nettikasvatusta

REmiksi on ala-asteikäisille lapsille suunnattu media- ja taidekasvatushanke. Projektissa tuotetaan taiteilijoiden vetämä työpajasarja kouluissa sekä oppimateriaali, jossa internet esitellään lapsille oman luovan tuotannon ympäristönä. Remiksi-projektin toteuttaa Mediakulttuuriyhdistys m-cult ry. Projektin työpajoista vastaavat taiteilijat Maria Candia, Tero Huttunen ja Jouni Seppänen, Mikko Laajola sekä Anni Puolakka Remiksi-pajat toteutetaan huhtikuussa 2015 Helsingin ala-asteen kouluissa. Projektin etenemistä seurataan

1 2 3 4