11.7.2014Mediakasvatusseura

Koodi2016-opas ohjelmoinnin opettamiseen

Linkki materiaaliin: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf

Kohderyhmä: , ,

Tuotantovuosi: 2014

Tuottaja: Linda Liukas ja Juhani Mykkänen

Koodi2016-opas ja kertoo opettajille ja opetusalan päättäjille, miksi ohjelmointi on tärkeää ja miten sitä voi opettaa.

Oppaan tarkoitus on johdatella aiheeseen ja antaa lisätietoa. Koodi2016-opas vastaa neljään asiaan:

  • Mitä ohjelmointi on ja miksi sen opettaminen on niin tärkeää?
  • Miten opetussuunnitelma muuttuu ja miksi?
  • Miten ohjelmointia voi opettaa peruskoulussa?
  • Mitä muut kuin koululaitos voivat tehdä?

Opas noudattaa opetussuunnitelman raameja: 1–2-luokilla ohjelmointia opetetaan leikkien avulla. Leikit opettavat antamaan yksikäsitteisiä komentoja. 3–6-luokilla tutustutaan verkosta löytyviin visuaalisiin ohjelmointiympäristöihin ja opitaan käskemään tietokonetta ilman pelkoa virheiden tekemisestä. 7–9-luokilla perehdytään johonkin oikeaan ohjelmointikieleen esimerkiksi alkeista lähtevän verkkokurssin avulla.

Koodi2016-hankkeen takana ovat ohjelmoinnin opetukseen perehtynyt lastenkirjailija Linda Liukas sekä vapaa toimittaja ja luovan alan yrittäjä Juhani Mykkänen. Hanketta tukevat Liikenne- ja viestintäministeriö, Ohjelmistoyrittäjät ry, Sitra, Tekniikan akateemiset TEK, Teknologiateollisuus ry, Startup-säätiö, Diacor, Eficode, Futurice, Reaktor, Rovio ja Supercell.