Materiaalia mediakasvatukseen

Kattavan materiaalihakukoneemme avulla löydät laajasta valikoimasta eri toimijoiden tuottamia mediakasvatuksen materiaaleja, joita voit hyödyntää opetuksessa, nuorisotyössä, kerhoissa, varhaiskasvatuksessa tai kodin mediakasvatuksen tukena.

Etsi sopivaa materiaalia teemojen ja/tai ikäryhmän avulla. Huomaa, että vaikka aineisto on suunnattu tietylle kohderyhmälle, se soveltuu yleensä pienin muovauksin myös muille kohderyhmille.

Yhteensä 384 materiaalia

Haltijan kuiskaus -aktiviteettikortit

Emilia Erfving, Antti Hintsa, Sara Sintonen, Heidi Sairanen & Kristiina Kumpulainen

MOI – Monilukutaitoa opitaan ilolla -hanke on tuottanut Suomen juhlavuoden kunniaksi pedagogista materiaalia, jonka tematiikka liittyy suomalaiseen luontoon ja vanhoihin uskomuksiin. Tehtävät tukevat lasten monilukutaidon kehittymistä houkuttelemalla tarkkailemaan, pohtimaan, keksimään ja kokeilemaan itse. Haltijan kuiskaus -aktiviteettikorttien pedagogisena tavoitteena on herättää kiinnostusta suomalaista luontoa ja vanhoja uskomuksia kohtaan monesta eri näkökulmasta. Materiaalia on mahdollisuus käyttää ja

Ilo irti oppimisesta – 5 suomenkielistä oppimispeliä, joihin kannattaa tutustua

Koostanut Mediakasvatusseura

Oppimispelit ovat tulleet jäädäkseen, ja niitä löytyykin joka lähtöön ja moniin tarpeisiin. Iso osa sovelluskaupoista löytyvistä peleistä on englanninkielisiä, mutta myös Suomessa ollaan havahduttu oppimispelien kysyntään. Esittelemme viisi mielenkiintoista suomenkielistä mobiili- ja tablet-optimoitua peliä, joihin kannattaa tutustua.

SELKO: Mediakasvatus pähkinänkuoressa

ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuuden tukeminen monialaisissa toimintaympäristöissä -hanke

Selkokielisessä Mediakasvatus pähkinänkuoressa -julkaisussa kerrotaan selkokielellä ja tiiviissä muodossa, mitä mediakasvatus on ja mitä mediataidoilla tarkoitetaan.

SELKO: Mediakasvattajan muistilista

ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuuden tukeminen monialaisissa toimintaympäristöissä -hanke

Selkokielinen Mediakasvattajan muistilista kokoaa tiiviiseen muotoon mediakasvattajan työtä tukevia ajatuksia ja teemoja. Huoneentaulumaisen muistilistan tavoitteena on tukea eri aloilla toimivien ammattilaisten ja kasvattajien omaa mediakasvattajuutta ja mediasuhteiden tunnistamista.

Nettipeli haastaa tunnistamaan valeuutisen

Game Lab

Valeuutiset nousevat jatkuvasti pinnalle. Yle uutisoi kuun vaihteessa, kuinka Saksassa on tutkittu valeuutisten leviämistä. Saksalaisen yliopiston valeuutiskokeessa selvitettiin, miten nopeasti ja laajasti tekaistut jutut lähtevät leviämään. Helsingin Sanomat puolestaan kirjoittaa, kuinka Keniassa leviää vaalien alla valeuutisia, jotka on naamioitu oikeiden uutiskanavien ohjelmien näköisiksi. Brittilainen sanomalehti The Guardian nostaa esiin valeuutisten tulevaisuuden kehityssuunnan. Valeuutiset tekevät siirtymää

Kamerakynän pedagogiikka – opettajan käsikirja

Ismo Kiesiläinen

Populaarikulttuuri ja elokuvakasvatuksen perinne tuntevat elokuvan tarinankerronnan taiteena. Vähemmälle huomiolle on jäänyt elokuvateorian vaikutusvaltainen suuntaus, jossa elokuva ymmärretään ajattelun ja sen representoimisen välineenä, kamerakynänä. Tämä historiallinen näkökulma tarjoaa aivan uusia välineitä ymmärtää videokuvaamisen mahdollisuudet oppimisessa. Kamerakynän pedagogiikassa elokuvaa käytetään kognitiivisena ja konstruktiivisena välineenä, jonka avulla oppilas tutkii maailmaa, ajattelee ja ilmaisee ajatteluaan. Näytelmien kuvaamisen sijaan

100 mediakasvatusideaa – elokuva- ja taidekasvatus

toim. Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan elokuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen elokuva- ja taidekasvatukseen. Miten elokuva- ja taidekasvatusta voidaan toteuttaa eri luokka-asteilla? Mitä ikärajojen yhteydessä olevat sisältösymbolit kertovat mediakokemuksen sisällöstä? Entä mitä tarkoitetaan kamerakynän pedagogiikalla? Elokuun materiaalipaketista löytyy mm. oppimateriaalia kouluissa tehtävän elokuvakasvatuksen tueksi, tietoa elokuvien, televisio-ohjelmien ja pelien ikärajaluokittelusta, elokuvanteon eri osa-alueita käsitteleviä videotutoriaaleja,

100 mediakasvatusideaa – hyvinvointi ja media

toim. Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan kesäkuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen hyvinvoinnin ja median väliseen suhteeseen. Miten media ja vuorovaikutustaidot liittyvät toisiinsa? Millaisia tunteita mediasisältöjen parissa koetaan? Mitä mahdollisuuksia digitaaliset ympäristöt tarjoavat nuorten mielen hyvinvointiin? Kesäkuun materiaalipaketista löytyy mm. erilaisia pelejä ja sovelluksia liittyen elämäntapoihin, apua median seksisisältöjen käsittelyyn nuorten kanssa sekä materiaalia tunteiden

Materiaalia maahanmuuttajien mediataitojen tueksi

Koostanut Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran koostamaan materiaalipakettiin on kerätty materiaalia maahanmuuttajien mediakasvatukseen ja mediataitojen tueksi. Materiaaleissa käsitellään muun muassa valeuutisia, medialukutaitoa, vihapuhetta ja digitaalisen median erityispiirteitä. Mediakasvatusaiheista materiaalia on saatavilla englannin ja ruotsin lisäksi myös monilla maahanmuuttajien äidinkielillä, kuten arabiaksi ja somaliksi. Materiaalit Tunnista valeuutinen -infograafi Kirjastojen kansainvälisen kattojärjestön IFLA:n Information Society -jaosto on suunnitellut yksinkertaisen ja havainnollistavan infograafin,

FUME-peli kannustaa sanomaan ”EI” tupakalle

Turun yliopiston TEPE-tutkimusryhmä & NordicEdu

Fume on terveyspeli, jonka tarkoitus on kannustaa sanomaan ”EI” tupakkatuotteille. Fumeen sisällytetyt minipelit on suunniteltu hauskalla tavalla sekä tarjoamaan ymmärrettävää tietoa tupakkatuotteista että kannustamaan ajattelemaan tupakkatuotteiden käytön seurauksia. Fumessa käsiteltäviä aihealueita ovat mm. savukkeiden ja nuuskan käytön vaikutukset terveyteeen, fyysiseen kuntoon ja ympäristöön, tupakkatuotteiden aiheuttama riippuvuus ja ikätovereilta tuleva painostus kokeilla tupakkaa. Fume on tarkoitettu

1 2 3 39