Materiaalia mediakasvatukseen

Kattavan materiaalihakukoneemme avulla löydät laajasta valikoimasta eri toimijoiden tuottamia mediakasvatuksen materiaaleja, joita voit hyödyntää opetuksessa, nuorisotyössä, kerhoissa, varhaiskasvatuksessa tai kodin mediakasvatuksen tukena.

Etsi sopivaa materiaalia teemojen ja/tai ikäryhmän avulla. Huomaa, että vaikka aineisto on suunnattu tietylle kohderyhmälle, se soveltuu yleensä pienin muovauksin myös muille kohderyhmille.

Yhteensä 387 materiaalia

Vihapuheesta dialogiin – koulutusmateriaali vihapuheen vastaisille oppitunneille

Plan International Suomi

Plan International Suomi on julkaissut kattavan vihapuhetta käsittelevän materiaali- ja tehtäväpaketina. Vihapuheesta dialogiin -koulutusmateriaali tarjoaa tietoa ajankohtaisesta ongelmasta: vihapuheesta. Mitä on vihapuhe tai vihainen puhe? Miksi vihapuhe uhkaa sananvapautta? Materiaali on suunnattu ensisijaisesti yläkoulussa ja lukiossa tai toisella asteella toimiville kasvattajille. Plan tekee kaikkialla maailmassa työtä heikoimmassa asemassa olevien lasten ja erityisesti tyttöjen oikeuksien parissa.

100 mediakasvatusideaa – pelikasvatus

Koostanut Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan lokakuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen pelikasvatukseen. Lokakuun materiaalipaketin teema on pelikasvatus ja pelaamiseen liittyvät ilmiöt. Koosteesta löytyy runsaasti tietoa ja vinkkejä kaikenlaisille pelikasvattajille. Materiaali tarjoaa näkökulmia ja työkaluja positiivista pelikulttuurin edistämiseen nuorisotyössä, sekä tietoa pelaamisen eri muodoista ja pelaamisen suosioon liittyvistä kehityssuunnista. Esittelemme pelien tekemisestä ja pelialan ammateista

100 mediakasvatussideaa – uudet digitaaliset ja vuorovaikutteiset ympäristöt

toim. Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan syyskuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen uusiin digitaalisiin ja vuorovaikutteisiin ympäristöihin. Syyskuun materiaalipaketissa sukelletaan erilaisiin digitaalisiin ja vuorovaikutteisiin ympäristöihin. Tutustumme verkkoyhteisöön, jossa vertaiset auttavat toisiaan. Esittelemme toimintamallin, jossa oppilaat auttavat sekä toisiaan että opettajiaan digitaalisten taitojen haltuunotossa. Nostamme esiin palvelun, joka pyrkii tarjoamaan konkreettisia välineitä puuttua verkossa rehottavaan vihapuheeseen.

Haltijan kuiskaus -aktiviteettikortit

Emilia Erfving, Antti Hintsa, Sara Sintonen, Heidi Sairanen & Kristiina Kumpulainen

MOI – Monilukutaitoa opitaan ilolla -hanke on tuottanut Suomen juhlavuoden kunniaksi pedagogista materiaalia, jonka tematiikka liittyy suomalaiseen luontoon ja vanhoihin uskomuksiin. Tehtävät tukevat lasten monilukutaidon kehittymistä houkuttelemalla tarkkailemaan, pohtimaan, keksimään ja kokeilemaan itse. Haltijan kuiskaus -aktiviteettikorttien pedagogisena tavoitteena on herättää kiinnostusta suomalaista luontoa ja vanhoja uskomuksia kohtaan monesta eri näkökulmasta. Materiaalia on mahdollisuus käyttää ja

Ilo irti oppimisesta – 5 suomenkielistä oppimispeliä, joihin kannattaa tutustua

Koostanut Mediakasvatusseura

Oppimispelit ovat tulleet jäädäkseen, ja niitä löytyykin joka lähtöön ja moniin tarpeisiin. Iso osa sovelluskaupoista löytyvistä peleistä on englanninkielisiä, mutta myös Suomessa ollaan havahduttu oppimispelien kysyntään. Esittelemme viisi mielenkiintoista suomenkielistä mobiili- ja tablet-optimoitua peliä, joihin kannattaa tutustua.

SELKO: Mediakasvatus pähkinänkuoressa

ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuuden tukeminen monialaisissa toimintaympäristöissä -hanke

Selkokielisessä Mediakasvatus pähkinänkuoressa -julkaisussa kerrotaan selkokielellä ja tiiviissä muodossa, mitä mediakasvatus on ja mitä mediataidoilla tarkoitetaan.

SELKO: Mediakasvattajan muistilista

ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuuden tukeminen monialaisissa toimintaympäristöissä -hanke

Selkokielinen Mediakasvattajan muistilista kokoaa tiiviiseen muotoon mediakasvattajan työtä tukevia ajatuksia ja teemoja. Huoneentaulumaisen muistilistan tavoitteena on tukea eri aloilla toimivien ammattilaisten ja kasvattajien omaa mediakasvattajuutta ja mediasuhteiden tunnistamista.

Nettipeli haastaa tunnistamaan valeuutisen

Game Lab

Valeuutiset nousevat jatkuvasti pinnalle. Yle uutisoi kuun vaihteessa, kuinka Saksassa on tutkittu valeuutisten leviämistä. Saksalaisen yliopiston valeuutiskokeessa selvitettiin, miten nopeasti ja laajasti tekaistut jutut lähtevät leviämään. Helsingin Sanomat puolestaan kirjoittaa, kuinka Keniassa leviää vaalien alla valeuutisia, jotka on naamioitu oikeiden uutiskanavien ohjelmien näköisiksi. Brittilainen sanomalehti The Guardian nostaa esiin valeuutisten tulevaisuuden kehityssuunnan. Valeuutiset tekevät siirtymää

Kamerakynän pedagogiikka – opettajan käsikirja

Ismo Kiesiläinen

Populaarikulttuuri ja elokuvakasvatuksen perinne tuntevat elokuvan tarinankerronnan taiteena. Vähemmälle huomiolle on jäänyt elokuvateorian vaikutusvaltainen suuntaus, jossa elokuva ymmärretään ajattelun ja sen representoimisen välineenä, kamerakynänä. Tämä historiallinen näkökulma tarjoaa aivan uusia välineitä ymmärtää videokuvaamisen mahdollisuudet oppimisessa. Kamerakynän pedagogiikassa elokuvaa käytetään kognitiivisena ja konstruktiivisena välineenä, jonka avulla oppilas tutkii maailmaa, ajattelee ja ilmaisee ajatteluaan. Näytelmien kuvaamisen sijaan

100 mediakasvatusideaa – elokuva- ja taidekasvatus

toim. Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan elokuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen elokuva- ja taidekasvatukseen. Miten elokuva- ja taidekasvatusta voidaan toteuttaa eri luokka-asteilla? Mitä ikärajojen yhteydessä olevat sisältösymbolit kertovat mediakokemuksen sisällöstä? Entä mitä tarkoitetaan kamerakynän pedagogiikalla? Elokuun materiaalipaketista löytyy mm. oppimateriaalia kouluissa tehtävän elokuvakasvatuksen tueksi, tietoa elokuvien, televisio-ohjelmien ja pelien ikärajaluokittelusta, elokuvanteon eri osa-alueita käsitteleviä videotutoriaaleja,

1 2 3 39