Materiaalia mediakasvatukseen

Kattavan materiaalihakukoneemme avulla löydät laajasta valikoimasta eri toimijoiden tuottamia mediakasvatuksen materiaaleja, joita voit hyödyntää opetuksessa, nuorisotyössä, kerhoissa, varhaiskasvatuksessa tai kodin mediakasvatuksen tukena.

Etsi sopivaa materiaalia teemojen ja/tai ikäryhmän avulla. Huomaa, että vaikka aineisto on suunnattu tietylle kohderyhmälle, se soveltuu yleensä pienin muovauksin myös muille kohderyhmille.

Yhteensä 368 materiaalia

Sanomalehti opetuksessa: Oppituntivinkit

Sanomalehtien Liitto

Sanomalehti opetuksessa -sivuston oppituntivinkkien avulla voi helposti ottaa uutiset osaksi opetusta. Vinkkejä on tarjolla esiopetukseen, alakouluun, yläkouluun ja toiselle asteelle. Oppituntivinkeissä pureudutaan tuoreiden sanomalehtijuttujen avulla erilaisiin ajankohtaisiin aiheisiin. Vinkeissä käsitellään muun muassa ajankohtaisia uutisaiheita, kouluvuoden rytmiin liittyviä teemoja ja erilaisia medianlukutaitoon liittyviä aiheita. Vinkeissä hyödynnetään verkossa julkaistuja sanomalehtijuttuja. Haun avulla voit etsiä tietylle ikäryhmälle, johonkin

TOP-tehtävät 6–12-vuotiaille

Suomen 4H-liitto

TOP-tehtäväsivusto on 4H-liiton kaikille avoin mediakasvatusalusta, jonka tehtävät yhdistävät käsillä tekemisen ja digitaalisuuden. TOP-tehtävät ovat pedagogisesti mietittyjä tehtäviä alakouluikäisille. Tehtäviä löytyy sivustolta yli tuhat, ja ne on jaoteltu yhdeksään kategoriaan. Viestintä ja vuorovaikutus-kategoriasta löytyvät tehtävät soveltuvat loistavasti mediakasvatukseen. Myös muista aihepiireistä löytyy mediakasvatusaiheisia tehtäviä. Pääset sivustolle tästä.

Digitaalisen nuorisotyön suuntaviivat

Verke

Verke on koostanut kahdeksankohtaiset digitaalisen nuorisotyön suuntaviivat. Suuntaviivat on laadittu yhdessä kuntien, järjestöjen ja seurakuntien nuorisotyön ammattilaisten kanssa. Niiden tarkoitus on auttaa kehittämään nuorisotyötä ja lisätä keskustelua siitä, miten digitaalista nuorisotyötä voidaan kehittää strategisesti ja kokonaisvaltaisesti. Suuntaviivat koostuvat periaatteista ja toimenpide-ehdotuksista. Lähtökohtana on, että periaatteet kytkeytyvät osaksi nuorisotyön yleisiä tavoitteita, jolloin digitaalinen nuorisotyö ei näyttäydy

Kyberin taskutieto: Keskeisin kybermaailmasta jokaiselle

Maanpuolustuskoulutusyhdistys ja Jyväskylän yliopisto

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen ja Jyväskylän yliopiston julkaisemassa Kyberin taskutieto -oppaassa kerrotaan keskeisin kyberistä. Oppaan teemoja ovat kybermaailma ja sen kietoutuminen osaksi arkeamme, informaatiovaikuttaminen sekä kybermaailman toimintahäiriöihin varautuminen. Oppaasta löytyy kybersanasto sekä ohjeet hyvän salasanan keksimiseen. Kymmenen ja yksi kyberkäskyä auttavat kohentamaan omaa ja läheisten kyberturvallisuutta. Opas on tuotettu osana ICT-Suomi ry:n rahoittamaa kyberturvallisuushanketta. Oppaan ovat kirjoittaneet Irina

Mediametkaa! – Kirjasto kutsuu mediaseikkailuun

Mediakasvatuskeskus Metka ry

Arkemme kietoutuu median ja informaation ympärille. Kirjastoilla voisi olla nykyistä suurempi rooli sen jäsentämisessä. Raja median käyttäjien ja tekijöiden välillä hälvenee, samalla syntyy uusia tekstityyppejä ja kollektiivinen luova toiminta voidaan tuoda myös kirjastojen palvelutarjontaan. Nyt kehittyvän digitaalisen kulttuurin ja uusien tekstityyppien levittäminen voisi kuulua kirjaston uusiin tehtäviin. Mediametkaa! Osa 6 – Kirjasto kutsuu mediaseikkailuun -teos

Mediametkaa! – Kirjasto kohtaa mediakulttuurin

Mediakasvatuskeskus Metka ry

Mediametkaa! Osa 5 – Kirjasto kohtaa mediakulttuurin -kirja tukee, rohkaisee ja kannustaa kirjastossa työskenteleviä hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikan ja median mahdollisuuksia työssään. Lapsille ja nuorille kirjasto on ei-muodollinen oppimis- ja kohtaamispaikka, avoin oppimiskeskus. Kirjaston tehtävä on tukea lasten ja nuorten tiedonhallinta- ja medialukutaitojen kehittymistä yhteistyössä päivähoidon ja koulun kanssa. Tämä teos auttaa kirjastojen ammattilaisia siinä

Mediametkaa! – Kaikki peliin

Mediakasvatuskeskus Metka ry

Pelit ovat hupia ja ajanvietettä monelle pienelle ja isolle pelaajalle, mutta ne ovat myös mainio oppimisen väline, kunhan sen vain oivaltaa. Mediametkaa! -sarjan neljäs osa keskittyy pelikulttuuriin. Kirjan tavoitteena on innostaa kasvattajia havahtumaan pelien maailmaan ja huomioimaan lasten ja nuorten pelikulttuuri omassa kasvatustyössään. Tekijät haluavat myös innostaa aikuisia pelaamaan yhdessä lasten ja nuorten kanssa sekä

#Uskallakertoa kannustaa kertomaan seksuaalisesta häirinnästä

Pelastakaa lapset ry, Mannerheimin lastensuojeluliitto

Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu verkossa ovat monelle lapselle ja nuorelle arkipäivää. Pelastakaa Lapset ry:n ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton video #uskallakertoa kannustaa kertomaan  seksuaalisesta häirinnästä ja hyväksikäytöstä digitaalisessa mediassa luotettavalle aikuiselle. Videota voi käyttää keskustelun avaamiseksi niin kahdenkeskisessä kuin ryhmätyöskentelyssä. Video löytyy suomeksi täältä ja englanninkielisillä tekstityksillä täältä. Videon käsittelyn tueksi on tuotettu ohjaajan opas, joka on

Nuoret estradille – Rohkeutta ja vastuuta

Tampereen yliopisto, Aikakausmedia ja Sanomalehtien Liitto

Aikakausmedian ja Sanomalehtien Liiton uusi nuorisotyön mediakasvatusmateriaali valottaa henkilöjuttujen avulla julkaisemiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Rohkeutta ja vastuuta -materiaali tarjoaa työkaluja pohtia julkaisemista, mediaa ja julkisuutta. Se on suunnattu nuorisotyöhön ja kaikille nuorten kanssa työskenteleville. Julkaisu kannustaa nuoria analysoimaan itselleen ominaisia tapoja toimia ja julkaista verkossa. Lisäksi materiaali kertoo, millaisia eettisiä kysymyksiä toimituksissa pohditaan. Materiaali on

Big Bang Legends – hiukkasfysiikan oppimispeli lapsille

Lightneer

Suomalainen pelifirma Lightneer on julkaissut uuden oppimispelin Big Bang Legends. Big Bang Legends on hauskaksi mobiilipeliksi kehitetty oppimiskokemus. Peliä pelaamalla oppii lähes huomaamatta perusteet atomeista, jaksollisesta järjestelmästä ja hiukkasfysiikasta. Pelin oppimistulokset ovat olleet hyviä, jopa viisivuotiaat lapset ovat oppineet atomin rakenteen kvarkeista protoneihin sekä ensimmäiset jaksollisen järjestelmän alkuaineet. Lapset eivät tiedä, että hiukkasfysiikka koetaan yleisesti hankalaksi,

1 2 3 37