Materiaalia mediakasvatukseen

Kattavan materiaalihakukoneemme avulla löydät laajasta valikoimasta eri toimijoiden tuottamia mediakasvatuksen materiaaleja, joita voit hyödyntää opetuksessa, nuorisotyössä, kerhoissa, varhaiskasvatuksessa tai kodin mediakasvatuksen tukena.

Etsi sopivaa materiaalia teemojen ja/tai ikäryhmän avulla. Huomaa, että vaikka aineisto on suunnattu tietylle kohderyhmälle, se soveltuu yleensä pienin muovauksin myös muille kohderyhmille.

Yhteensä 410 materiaalia

Rikoksentorjuntaneuvoston materiaalikoosteet mediataidoista, vihapuheesta ja pelaamisesta

Rikoksentorjuntaneuvosto

Rikoksentorjuntaneuvosto on koonnut verkkosivuilleen materiaaleja, joiden avulla opetus- ja kasvatustyössä voidaan keskustella nuorten kanssa rikoksista ja turvallisuudesta. Koosteiden aiheita ovat esimerkiksi vihapuhe ja mediataidot. Koostesivuilta löytyy tietoa muun muassa disinformaation kohtaamisesta, nettikiusaamisesta, hyväksikäytöstä, radikalisoitumisesta ja nettiturvallisuudesta. Sivuilta löytyy myös pelaamiskooste, joka keskittyy ongelmapelaamiseen. Materiaalit ovat eri järjestöjen ja viranomaisten tuottamia ja niihin kuuluu oppaita, videoita,

Tubettaa-verkkodokumentti avaa tubettamisen valtaa ja vastuuta

Aikakausmedia ja A-lehdet

Tubettajat ovat etenkin nuorten fanittamia julkisuuden henkilöitä, joilla on paljon sananvaltaa ja joihin samaistutaan. Youtuben yleisöt arvostavat etenkin henkilökohtaisia, yksilöllisiä ja aidolta vaikuttavia sisältöjä, mikä ohjaa tubettajia tekemään omasta elämästään kauppatavaraa. Videot sisältävät usein markkinointiyhteistöitä, jotka vaikuttavat konkreettisella tavalla nuorten kulutusvalintoihin. Tubettajat ovat mielipidevaikuttajia, joilta nuoret omaksuvat myös arvoja. Nuoret pyytävät heiltä usein apua oman elämänsä

Lastenkirja pakolaislasten kokemuksista

Transcultural TRUST -hanke

Transcultural TRUST -hankkeen yhteydessä on julkaistu pakolaislasten kokemuksista ammentava lastenkirja Ali and the long journey to Australia. Kirjan tarinan ovat yhdessä tutkija Mervi Kaukon kanssa toteuttaneet 13 oppilasta Noble Park Primary Schoolista Australiasta. Tarina on kuvitteellinen, mutta se ammentaa lasten omista kokemuksista sekä tarinoista, joita he ovat kuulleet pakolaislasten elämästä. Kirja on kuvitettu lasten omilla

Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, lasten mediakulttuurin soveltamisessa ja osallisuuden vahvistamisessa osana varhaiskasvatuksen arkea. Opas sisältää runsaasti käytännöllisiä vinkkejä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita huomioivia mediakasvatusharjoituksia lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Pedagogisten harjoitusten ja toimintaideoiden lisäksi opas sisältää mediakasvatustoiminnan suunnitteluun ideoita ja tukea tuovia artikkeleja. Media- ja monilukutaitojen lisäksi ne avaavat

Kuinka viestiä mielenterveydestä ja sen häiriöistä? Työkalupakki toimittajille ja viestijöille

Suomen Mielenterveysseura

Toimittajat, viestinnän ammattilaiset, bloggaajat ja muut sisällöntuottajat ovat tärkeässä roolissa mielenterveystiedon välittämisessä. Suomen Mielenterveysseuran laatima työkalupakki auttaa viestimään mielenterveydestä ilman stigmaa. Työkalupakki tuo teksti-ja videomateriaaleissaan esiin mediakasvatuksellista näkökulmaa mielenterveyden häiriöiden esittämisestä mediassa. Tutustu työkalupakkiin täältä.

Läntisen tuolla puolen – opiskelupaketti länsikriittisen opetuksen tueksi

Suomen Rauhanpuolustajat, Rauhankasvatusinstituutti

Mitä tarkoittaa länsimaalainen?  Ketkä suljetaan länsimaisuuden ulkopuolelle? Miksi haluamme niin kovasti kuulua länteen ja millaisia maailmankuvia länsi/ei-länsi-asettelulla tuotetaan? Läntisen tuolla puolen on Suomen Rauhanpuolustajien yhteistyössä Rauhankasvatusinstituutin kanssa tuottama mediakasvatusmateriaali, jonka kohderyhmänä ovat erityisesti yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat. Materiaali sisältää neljä osiota: Länsi ja viihde, Länsi mediassa, Kuvien taakse ja Länsi-Sahara. Se johdattaa analysoimaan filmejä,

Maailman parhaat uutiset – vinkkejä opettajille ja nuorille hyvien kehitysuutisten kirjoittamiseen

Suomen YK-liitto

Suomen YK-liiton Maailman parhaat uutiset on toimintamalli, jonka avulla tutkitaan uutisia mediakriittisesti sekä harjoitellaan kehitysuutisten kirjoittamista positiivisesta näkökulmasta. Suomen YK-liiton mukaan medioiden uutisvirta on usein katastrofikeskeistä, joten tarvitsemme monipuolisia näkökulmia maailmasta, kehityksestä ja kehittyvistä maista. Osana Maailman parhaat uutiset -toimintamallia Suomen YK-liitto on julkaissut opettajille ja nuorille oppaan, joka tarjoaa vinkkejä hyvine kehitysuutisten käsittelemiseen ja

100 Oivallusta mediareppuun!

Helsingin kaupungin Oivalluksia varhaiskasvatukseen! -hanke: Johanna Sommers-Piiroinen, Heli Hemilä, Jerkka Laakkonen, Maria Lehtinen & Jaana Brinck

Helsingin kaupungin Oivalluksia eskarista! – monilukutaitoa ja mobiilia oppimista edistämässä ja Oivalluksia varhaiskasvatukseen!-hankkeissa on kehitetty yhdessä esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä toimintatapoja ja oppimisympäristöjä sekä vahvistettu varhaiskasvattajien mediapedagogista osaamista ja lasten monilukutaidon kehittymistä. 100 Oivallusta mediareppuun! -materiaali sisältää sata oivallusta arjen oppimisesta ja osallisuudesta uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa toteuttaen. Materiaali on jaoteltu uuden

Eronteoista moninaisuuteen – työkaluja mediatekstien moninaisuuden käsittelyyn

Helsingin yliopiston MOI-ohjelma: tutkija Satu Valkonen & Koulukino ry

Helsingin yliopiston Monilukutaitoa opitaan ilolla (MOI)-kehittämisohjelman tutkija Satu Valkonen on koostanut Koulukinon kanssa materiaalin, joka sisältää työkaluja mediatekstien moninaisuuden käsittelyyn. Materiaali on kirjoitettu varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville ammattilaisille sukupuolisen ja kulttuurisen moninaisuuden käsittelyn tueksi. Materiaali tarjoaa välineitä tarkastella moninaisuutta etenkin elokuvien ja televisio-ohjelmien avulla, mutta materiaalia voidaan soveltaa myös muiden mediatekstien käsittelyssä. Lue

Monilukutaitoa opitaan ilolla -kehittämisohjelman materiaalipankki

Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan Monilukutaitoa opitaan ilolla (MOI) -ohjelma

Helsingin yliopiston Monilukutaitoa opitaan ilolla (MOI) -ohjelma kehittää ajankohtaiseen tutkimustietoon perustuvaa toimintaa  0-8 -vuotiaiden lasten monilukutaidon kehittämiseksi varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa. MOI-ohjelmassa jaetaan tietoa monilukutaidosta sekä vaikuttaviksi todennettuja lähestymistapoja varhaiskasvattajien, esi- ja alkuopettajien, kirjastotoimijoiden ja muiden kulttuurilaitosten ja kotien hyödynnettäväksi. MOI-ohjelman sivusto sisältää runsaasti sekä lapsille että kasvattajille suunnattua materiaalia arjen mediakasvatukseen. Tutustu ohjelmaan

1 2 3 41