Yhteensä 410 materiaalia

Piiloleikki-oppimateriaali

Aikakausmedia

On tärkeää osata tunnistaa mainos mainokseksi. Piiloleikki-oppimateriaali tarjoaa nuorille keinoja analysoida, tunnistaa ja arvottaa mainoksia. Piilomainonta voi olla toisinaan räikeää ja toisinaan hyvin hienovaraista. Mediaympäristön muutokset vaikuttavat myös mainoksiin, eikä esimerkiksi mainonnan merkitsemisen sääntöjä aina ole helppo soveltaa uusiin mainonnan muotoihin. Piiloleikki-materiaali antaa nuorille keinoja analysoida ja arvottaa mainoksia sekä auttaa tunnistamaan mainoksen median muusta

Saamelaisen mediakasvatuksen materiaalipankki

Oulun yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta - varhaiskasvatuksen tutkinto-ohjelman opiskelijat

Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan lastentarhanopettajakoulutuksen opiskelijat ovat tuottaneet ja kuratoineet Mediataitoviikolle aineistokokonaisuuden Saamen kielen ja kulttuurin tukemiseksi mediakasvatuksellisin menetelmin.

Meidän juttu -tehtäväkortit

Sanomalehtien Liitto

Meidän juttu on Sanomalehtien Liiton tuottama verkkolehti ja oppiympäristö, jossa lapset ja nuoret pääsevät tekemään ja julkaisemaan omista aiheistaan journalistisia juttuja pääasiassa koulun oppitunneilla. Meidän juttu on tuottanut erityisesti opettajan työkaluksi soveltuvat maksuttomat, tulostettavat tehtäväkortit, joiden avulla juttujen tekemisen maailmaan pääsee sukeltamaan nopeasti. Materiaalissa kannustetaan analysoimaan ja pohtimaan sanomalehtien käyttämiä lähteitä kriittisesti. Meidän jutun toiminnan

Luotettavan tiedon metsästäjät: mediakasvatusmateriaali lapsille tieteestä ja tiedosta

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti, Suomen YK-liitto, Suomen valokuvataiteen museo, YLE Oppiminen

Mediataitokoulun sivuilta löytyvän Luotettavan tiedon metsästäjät – materiaalin avulla voidaan käsitellä median merkitystä tiedonvälityksessä ja harjoitella tiedon luotettavuuden arviointia. Materiaali korostaa tieteen ja tutkimuksen merkitystä tiedon tuottamisessa, ja se Materiaalin tavoitteena on edistää laaja-alaisesti media- ja monilukutaitoja, joten se sopii hyödynnettäväksi opetussuunnitelmien mukaisesti niin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa, peruskoulussa kuin toisellakin asteella. Materiaalia voi hyödyntää monipuolisesti eri

Missä kulkevat median rajat? Video-oppimateriaali mediaetiikasta

Sanomalehtien Liitto

Missä kulkevat median rajat? on Sanomalehtien liiton julkaisema oppimateriaali, jonka pohjalta yläkoulun tai toisen asteen opettaja voi pitää journalismin ideaa ja mediaetiikkaa käsittelevän tunnin. Myös toimittajat voivat hyödyntää materiaalia kouluvierailulla. Journalistit esittävät videoilla yhdeksän median toimintaan liittyvää eettistä kysymystä. He vastaavat myös itse esittämiinsä kysymyksiin. Tavoitteena on herätellä keskustelua journalismin merkityksestä ja sen etiikasta. Videoilla

Mitä tarkoittaa? -Mediataide monilukutaidon lähteenä

AV-arkki: suomalaisen mediataiteen levityskeskus

Mitä tarkoittaa? -Mediataiden monilukutaidon lähteenä on AV-arkin eli suomalaisen mediataiteen levityskeskuksen oppimateriaali, joka sisältää nuorille ja nuorten kanssa toimiville kasvattajille ja ohjaajille sarjan videoteoksia ja niihin liittyviä tehtäviä. Teos on osa AV-arkin Mediataide kasvattaa -oppimateriaalikokonaisuutta, jonka tarkoituksena on edistää taiteen esittämistä ja hyödyntämistä kouluissa. Mitä tarkoittaa? antaa avaimia monilukutaidon pohtimiseen ja kehittämiseen digitaalisessa kulttuurissa, ja

Pelkkää feikkiä? -juliste auttaa tunnistamaan valeuutiset

KAVIn Mediataitokoulu

Valeuutisista puhutaan paljon, mutta mediassa on käytössä myös muita keinoja johtaa harhaan. KAVI:n Mediataitokoulun Pelkkää feikkiä? -juliste auttaa tunnistamaan valeuutiset, virheet, propagandan ja muita harhaanjohtamisen tapoja. Sen avulla voi herättää myös keskustelua vaikuttimista niiden takana. Julisteen voi ladata tai tilata maksutta täältä.

Papunetin saavutettavuussivusto

Papunet

Papunetin saavutettavussivustolle on kerätty tietoa verkon saavutettavuudesta ja helppokäyttöisyydestä. Sivustolle on koottu materiaaleja ja työkaluja sekä ohjeita ja oppaita saavutettavuuteen liittyen. Sivustolta löytyy myös tietoa verkon saavutettavuutta koskevista laeista ja standardeista. Tutustu Papunetin saavutettavuussivustoon täällä.

Lastenkirjainstituutin materiaalipankki

Lastenkirjainstituutti

Lastenkirjainstituutin materiaalipankki tarjoaa tehtäviä ilmiöoppimisen tueksi. Osa tehtävistä sivuaa mediakasvatusta. Materiaalipankin tehtäviä voi hyödyntää monipuolisesti opetuksessa. Ilmiölähtöisessä oppimisessa tutkitaan ilmiöitä kontekstissaan yli oppiainerajojen. Prosessin alussa tutustutaan ilmiöön monipuolisesti eri näkökulmista ja eri keinoin, tehden tutuksi useita tapoja oppia. Tässä kohtaa voidaan hyödyntää ajankohtaisiin ilmiöihin tarttunutta kirjallisuutta. Kouluilla on vaihtelevat mahdollisuudet toteuttaa ilmiölähtöisyyttä. Siksi ilmiötehtäviä on

100 mediakasvatusideaa – demokratiakasvatus, globaalikasvatus ja osallisuus

Koostanut Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan joulukuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen demokratiakasvatukseen, globaalikasvatukseen ja osallisuuteen. Joulukuun materiaalipaketissa tarkastellaan nuorten osallisuutta, vaikuttamista ja tietoisuutta globaaleista kysymyksistä mediakasvatuksen näkökulmasta. Materiaalit tarjoavat muun muassa oppaita demokratiakasvatukseen, oppimisympäristöjä globaaleista kysymyksistä ja tietoa nuorten mediavaikuttamisesta sekä verkon saavutettavuudesta. Materiaalipaketti valottaa mediakasvatuksen ja demokratiakasvatuksen tiiviitä kytköksiä ja auttaa liittämään demokratiaan, ihmisoikeuksiin ja vaikuttamiseen liittyviä aihealueita osaksi kasvatusta.

1 2 3 4 41