19/04/2017

Heikko mediarepresentaatio vaikuttaa fanikulttuuriin ja lasten itsetuntoon

Jos on lainkaan seurannut viimeisen kahden vuoden aikana uusiin elokuviin liittyvää keskustelua esimerkiksi netissä, on tuskin voinut välttyä vihaisilta kommenteilta siitä, kuinka klassikkoelokuvia tai elokuvasarjoja pilataan laittamalla päärooleihin naisia. Pari vuotta sitten nettimaailmassa meuhkattiin Star Wars: The Force Awakens –elokuvasta ja siitä, kuinka Star Wars –franchise sai ensimmäisen naispääroolinsa. Naissankarin Reyn karakterisointi oli kritisoijien mielestä epäuskottava ja hahmo liian taitava ja täydellinen huolimatta siitä, että Reyn karakterisointi ei juuri poikkea Luke Skywalkerin karakterisoinnista. Toisin sanoen, katsojat ovat valmiita hyväksymään Luke Skywalkerin täydellisyyden ja samastumaan häneen, mutta samat piirteet Reyn kohdalla ovat epäuskottavia ja tekevät hahmosta huonon. Samanlaista debattia käytiin vielä tänä talvena, kun Rogue One: A Star Wars Story -elokuvan päähenkilö oli myös nainen. Jatka lukemista..

10/04/2017

Kooste: Mediakasvatusseura NUORI2017-tapahtumassa

21/02/2017

Coding Comes to Schools in Finland and South Korea

In this short blog post, two students of media education compare basic education curricula of South Korea and Finland, and take a look at the similarities and differences in the ways coding is integrated in the recently reformed curricula. The publication ”Coding in Schools: Comparing Integration of Programming into Basic Education Curricula of Finland and South Korea” can be read here.


Jatka lukemista..

02/02/2017

Mediakasvatuksen tori Educa-messuilla 2017! Kooste messujen kohokohdista.

09/12/2016

Tästä saa puhua! Kooste seminaarin kohokohdista

14/10/2016

Ruutuja vai raitoja – hyötyä vai huvia?

”Äiti, pappetti pois. Äiti, lue!”, vaati kaksivuotiaani aikoinaan, kun tein töitä sohvalla tabletti kädessäni. Hänen mielestään olin istunut jo liian pitkään tablettiani tuijottaen. Tuo lapseni tokaisu palaa mieleen, kun pohdin ruutuaikaa. Olemme vanhempina usein huolissamme lastemme ruutuajasta, mutta emme omastamme. Saatamme itse käyttää digilaitteita töissä ja kotona tuntitolkulla, mutta haluamme rajoittaa lastemme digilaitteiden käyttöä. Miksi näin?

Meidän perheemme nuorin ei juurikaan käytä tablettia eikä meillä katsota televisiota. Pitäisikö? Jääkö lapseni jostain paitsi, kun hänelle ei kerry ruutuaikaa? Eskarilaisemme taas uppoutuu mielellään esimerkiksi englannin kielen oppimispeleihin, mutta myös äidin mielestä turhanaikaisiin viihdepeleihin. Onko oppimiseen käytettävä ruutuaika yhtä paha kuin pelaamiseen? Perheemme teinin kanssa ei ruutuajasta juuri keskustella, niin itsestään selvä osa hänen arkeaan ruudut ja digilaitteet ovat. Jatka lukemista..

14/10/2016

Ruutuajan säätelystä lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vaalimiseen

Alle kouluikäisten ja pienten koululaisten perheessä moni vanhempi pinnistelee ymmärtääkseen miten digilaitteet ja se perinteisempikin media saataisiin valjastettua lapsen parhaaksi. On ohjetta ja neuvoa, on vaadetta ja suosituksia siitä, mitä, miten ja etenkin minkä verran lapset voivat aikaansa ruutujen parissa viettää.

On totuttu ajattelemaan, että rajoittaminen on hyvästä ja että ruutua ei tulisi paria tuntia kauempaa päivittäin tuijotella, aivan pienten ei lainkaan. Suositukset perustuvat yhdysvaltalaisen lastenlääkärijärjestön (American Academy of Pediatrics, AAP) vuonna 1999 antamiin ohjeistuksiin. Aikarajoitusten rinnalla suosituksella pyrittiin rajaamaan lasten viihteellisen median kulutusta ja korostettiin mediakasvatuksen tärkeyttä. Tuoreimmissa AAP:n neuvoissa ikäkohtaisten rajoitusten asettaminen on edelleen tärkeää, vaikka tarkkoja suositusaikoja ja ikärajoja mediankäytölle ei enää annetakaan. Jatka lukemista..

13/10/2016

Lapset ruutujen äärellä – kenellä on oikeus ja mihin?

Kaikilla lapsilla tulisi olla yhdenvertainen mahdollisuus hyvään ja turvalliseen lapsuuteen digitaalisessa mediassa. Keskustelu kohdistuu usein vain lasten suojelemiseen median käytön haitallisilta vaikutuksilta. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (LOS) näkökulmasta digitaalisessa mediassa tulee suojelun lisäksi ottaa huomioon myös lasten osallisuus ja tarpeet.

”Miksi keräätte Pokémoneja, miksette kerää marjoja?”
Digitaalinen media on yksi elinympäristö lapsen maailmassa, jossa lapsella on oikeus vapaa-aikaan, ikänsä mukaiseen leikkimiseen ja virkistystoimintaan (LOS, art. 31). Suomessa lasten digitaalisen median käytöstä puhutaan usein vähättelevään sävyyn. Vaikka media olisi lapsella saatavilla, sen käyttäminen nähdään usein hyödyttömänä ajanvietteenä, jota pyritään rajoittamaan ruutuaikaa tuijottamalla.

Lapsi tarvitsee aikuisen tukea käyttääkseen ”ruutuaikaa” niihin asioihin, jotka ovat ikätasolleen sopivia ja tärkeitä. Tämä tulee tehdä yhdessä lapsen kanssa, lapsen osallisuus huomioiden ilman, että lapsen yksityisyyteen puututaan mielivaltaisesti (LOS, art. 16). Olennaista ei ole keskittyä digitaalisessa mediassa käytettyyn aikaan, vaan median tarjoamiin sisältöihin. Jatka lukemista..

13/10/2016

Kasvatusta minuutilleen

Päällisin puolin keskustelu lasten ja nuorten ruutuajasta tuntuu hyvinkin selkeältä: elämässä on hetkiä ilman ruutuja, ja hetkiä joissa ruudut ovat läsnä. Kun jälkimmäiselle säädetään passeli aikaraja, kasvatus helpottuu ja hyvinvointi kohenee niin kasvattajilla kuin kasvatettavilla. Jos kokonaisuus olisi näin yksinkertainen, tähän ajatukseen olisi helppo yhtyä. Näin ei kuitenkaan ole.

Ruutuaikakeskustelun pinnan alla piilee valtavia kysymyksiä muuttuvasta, digitalisoituvasta yhteiskunnasta, kulttuurin arvottamisesta ja hyvästä kasvatuksesta. Aiheeseen liittyy myös paljon kasvattajien huolta ja epävarmuutta, kun omaa kasvatusosaamista pitäisi soveltaa välillä hyvinkin vieraalla kentällä. Ei ihme, että keskustelu muuttuu toisinaan hyvinkin kärkeväksi juupas-eipästelyksi.

Oma näkemykseni on, että ruutuaika on nykyisenlaisena käsitteenä aikansa elänyt, kahden tunnin suosituksesta puhumattakaan. Se ei suinkaan tarkoita, että kasvatuksessa ei pitäisi kiinnittää huomiota lasten ja nuorten mediatottumuksiin, päinvastoin. Ruutuaika-ajattelu muodostuu kuitenkin helposti mediakasvatuspakin ainoaksi työkaluksi, siksi kuvainnolliseksi vasaraksi, jonka myötä jokaisesta mediakasvatuskysymyksestä tulee naula. Jatka lukemista..

12/10/2016

Ruutuajasta laatuaikaa

Kun selaan lapsille suunnattua sosiaalista mediaa Momiota, näen lasten elämän monipuolisuuden. Joku jakaa ylpeänä kuvia omista piirroksistaan. Toinen jännittää hammaslääkäriin menoa, mutta saa lohdutusta. Kolmas lainaa lempibändin lyriikoita ja kääntää niitä kiinnostuneille. Neljäs jakaa kuvan futistreeneistä. Viides pohtii, miten saada ärsyttävä pikkusisko kuriin. Kuudes iloitsee tulevasta lomamatkasta. Seitsemäs jakaa videon, jossa pelataan Minecraftia. Kahdeksas kertoo uusimmasta Pokémon Go -saalistaan.

momio-kuvaKaikki Momiossa ja muissa sosiaalisissa medioissa vietetty aika on ruutuaikaa. Ruutuajasta ja sitä koskevista rajoitteista voi olla montaa mieltä, ja niistä käytävä keskustelu on tärkeää. Vanhemmat kaipaavat konkreettista vinkkiä siitä, paljonko lasten voi antaa puuhata koneella, puhelimella ja telkkarin edessä. Lapset taas tarvitsevat aikuisten asettamia rajoja, jottei homma karkaa käsistä.

Ruutuaikaa tärkeämpi määre on kuitenkin ruudun sisältö. On iso ero sillä, surffaileeko netissä päättömästi vai pelaako kehittäviä pelejä. Lisäksi on ihan eri asia katsoa telkkaria yksin kuin kerääntyä koko perheen voimin katsomaan Salkkareita. On myös lapsia, joiden ainoat hyvät kaverit ovat ruudulla: koulusta ei ehkä löydy ystäviä, mutta netistä heitä on löytynyt, ja jokailtainen chattihetki on lapsen päivän kohokohta.

Niin. Ruudun edessä voi tehdä vaikka mitä. Kaveri ruudulla on parempi kuin ei kaveria ollenkaan. Hienon piirroksen jakaminen vie ehkä ruutuaikaa, mutta piirtäminen ei – ja jos ruutu täyttyy kannustavista kommenteista, lapsi innostuu piirtämään vielä enemmän. Pelaamalla ja pelivideoita katsomalla kartuttaa kielitaitoa sekä ongelmanratkaisukykyä. Kampaustutoriaalit, askarteluvideot ja sen sellaiset kannustavat nekin toimintaan ruudun ulkopuolella. Lasketaanko muuten kaverin tukan letittäminen ruutuajaksi, jos taustalla pyörii tutoriaali? Jatka lukemista..

1 2 3 5
1 2 3 5