10.10.2016Mediakasvatusseura

Mediankäytön myönteiset ja kielteiset hyvinvointivaikutukset

Tottumuksemme käyttää digitaalisen maailman lukuisia viestintäkanavia vaikuttavat hyvinvointiimme. Ne voivat olla vaikutuksiltaan meille myönteisiä tai kielteisiä. Tutkimuksissa ja selvityksissä pääpaino on aluksi ollut kielteisissä vaikutuksissa, mikä onkin ymmärrettävää, kun haluamme turvata hyvinvointiamme. Ei ole kuitenkaan syytä unohtaa tutkia ja selvittää mediankäytön myönteisiä puolia, sillä ne voivat olla avuksi, kun haluamme edistää hyvinvointiamme.

Esimerkiksi, mediankäytön vaikutukset siihen, miten hyvin tai huonosti nukumme, heijastuvat suoraan ja nopeasti siihen, miten hyvin tai huonosti voimme. Sosiaalinen lukujärjestys, kiire ja stressi vaikuttavat niin unen määrään, laatuun kuin ajoitukseen. Teknologisten sovellusten avulla on varmasti mahdollisuus löytää myös nukahtamista helpottavia ja yöunta edistäviä keinoja. Kehitteillä on esimerkiksi unitehdas, pelillistetty sovellus, jonka ajatuksena yksinkertaistettuna on, että sitä pelaamalla nukut paremmin.

Ruutuajalle ennen nukkumaanmenoa on olemassa perussääntö. Mitä paremmin ruudulla näkyvä sisältö pitää yllä mielenkiintoamme ja aktivoi aivojamme, sitä enemmän se meitä virkistää, valvottaa ja estää meitä nukahtamasta. Makuuhuoneessa pidettävän ruudun + laitteen valo, värinä tai äänet voivat lisäksi herätellä yön aikana, jolloin uni jää katkonaiseksi ja kevyeksi eikä virkistä tarpeeksi. Jos asiaa tarkastelee vain yöunen puolesta, laitteita ei kannata tuoda vuoteeseen lainkaan.

Ajankäyttöään mediasisältöjen parissa voi jokainen oppia hallitsemaan. Tämän avuksi voimme silloin tällöin tarvita digitaalipaaston, jolloin paastoamme ruutuajasta esimerkiksi sulkemalla älypuhelimen näytön viimeistään 1 tuntia ennen haluamaamme nukahtamishetkeä. Samalla voimme saada oivalluksen siitä, miten hallitsemme asian ja osaamme houkutella yöunta luoksemme emmekä enää karkota sitä pois luotamme. Hyvin nukutun yön ansiosta olemme vähemmän ärtyneitä, mikä vapauttaa voimavarojamme.

Medialla on merkitystä. Paperisen kirjan lukeminen ei tavallisesti haittaa nukahtamista. Sitä vastoin sähköistä kirjaa luettaessa sitä enemmän lukulaitteen valo virkistää ja valvottaa, mitä voimakkaampaa ja mitä sinisempää valo on. Musiikkia kuunneltaessa mitä vahvemmalla äänentoisto on, sitä enemmän ääni virkistää ja valvottaa. Jos musiikkia osaa käyttää osana aktiivista rentoutusta tai iltarutiiniaan, niin se voi puolestaan edistää nukahtamista.

Miten voin nukkua paremmin ja silti nauttia mediasta?

Vinkit nukahtamiseen:

  • Vältä kiirettä ja minuuttiaikatauluja.
  • Vältä huolia ja stressaavia asioita illalla ennen nukkumaanmenoa, ja puhu niistä aiemmin päivällä ja pidä tarvittaessa huolipäiväkirjaa.
  • Pidä kiinni itsellesi miellyttävistä iltarutiineista.
  • Opettele aktiivisesti rentoutumaan ja houkuttelemaan unta luoksesi.
  • Käy vuoteeseen nukkumista varten väsyneenä.

Vinkit hyvän unen laadun saavuttamiseen:

  • Säännöllistä vuorokausirytmiäsi siten, että pidät heräämisajan mahdollisimman säännöllisenä.
  • Älä nuku päiväunia.
  • Harrasta kuntoliikuntaa ainakin kaksi kertaa viikossa, ja muista lopettaa rasittava liikunta ajoissa ennen haluttua nukahtamishetkeä.
  • Vältä valoisassa oleskelua myöhään illalla, sillä valo virkistää ja valvottaa.
  • Käytä mediaa, mutta älä anna käytön häiritä yöuntasi.

Vinkit heräämiseen:

  • Arvosta unta.
  • Tutkistele, kuinka pitkän yöunen tarvitset herätäksesi virkeänä, eli kuinka pitkä yöuni on sinulle tarpeeksi. Raivaa tätä varten sosiaalisesta lukujärjestyksestäsi itsellesi riittävän paljon aikaa unelle. Nukuttuasi tarpeeksi pitkät yöunet heräät virkeänä.
  • Etenkin syksyisin ja talvisin oleskele aamun tunteina valoisassa (sarastusvalossa, kirkasvalossa, auringonpaisteessa).

timo-partonen

Timo Partonen
Tutkimusprofessori
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *