12.10.2016Mediakasvatusseura

Ruutuajasta laatuaikaa

Kun selaan lapsille suunnattua sosiaalista mediaa Momiota, näen lasten elämän monipuolisuuden. Joku jakaa ylpeänä kuvia omista piirroksistaan. Toinen jännittää hammaslääkäriin menoa, mutta saa lohdutusta. Kolmas lainaa lempibändin lyriikoita ja kääntää niitä kiinnostuneille. Neljäs jakaa kuvan futistreeneistä. Viides pohtii, miten saada ärsyttävä pikkusisko kuriin. Kuudes iloitsee tulevasta lomamatkasta. Seitsemäs jakaa videon, jossa pelataan Minecraftia. Kahdeksas kertoo uusimmasta Pokémon Go -saalistaan.

momio-kuvaKaikki Momiossa ja muissa sosiaalisissa medioissa vietetty aika on ruutuaikaa. Ruutuajasta ja sitä koskevista rajoitteista voi olla montaa mieltä, ja niistä käytävä keskustelu on tärkeää. Vanhemmat kaipaavat konkreettista vinkkiä siitä, paljonko lasten voi antaa puuhata koneella, puhelimella ja telkkarin edessä. Lapset taas tarvitsevat aikuisten asettamia rajoja, jottei homma karkaa käsistä.

Ruutuaikaa tärkeämpi määre on kuitenkin ruudun sisältö. On iso ero sillä, surffaileeko netissä päättömästi vai pelaako kehittäviä pelejä. Lisäksi on ihan eri asia katsoa telkkaria yksin kuin kerääntyä koko perheen voimin katsomaan Salkkareita. On myös lapsia, joiden ainoat hyvät kaverit ovat ruudulla: koulusta ei ehkä löydy ystäviä, mutta netistä heitä on löytynyt, ja jokailtainen chattihetki on lapsen päivän kohokohta.

Niin. Ruudun edessä voi tehdä vaikka mitä. Kaveri ruudulla on parempi kuin ei kaveria ollenkaan. Hienon piirroksen jakaminen vie ehkä ruutuaikaa, mutta piirtäminen ei – ja jos ruutu täyttyy kannustavista kommenteista, lapsi innostuu piirtämään vielä enemmän. Pelaamalla ja pelivideoita katsomalla kartuttaa kielitaitoa sekä ongelmanratkaisukykyä. Kampaustutoriaalit, askarteluvideot ja sen sellaiset kannustavat nekin toimintaan ruudun ulkopuolella. Lasketaanko muuten kaverin tukan letittäminen ruutuajaksi, jos taustalla pyörii tutoriaali?

Parasta olisi, jos lapsen arki olisi tasapainossa: Sopivasti fyysistä toimimista, vanhempien kanssa yhdessäoloa, kavereiden kanssa leikkimistä, itsekseen rentoutumista ja oppimista. Kaikkia näitä voi tehdä ilman ruutua, mutta samoin kaikkia voi tehdä ruudun edessä. Ruutuun kannattaa suhtautua apuvälineenä, jolle ei saa kuitenkaan antaa liikaa valtaa. Kuten alun esimerkeistä huomaa, ruudulla jaetaan usein kokemuksia, jotka tapahtuvat ruudun ulkopuolella. Se kertoo hyvästä tasapainosta.

Me watAgamella teemme sosiaalista mediaa lapsille ja tiedämme, että Momio kilpailee lasten rajatusta ruutuajasta monen muun viestimen kanssa. Siksi meille on kunnia-asia, että Momiossa vietetty aika antaa lapselle jotakin. Niin se tekeekin: Keskustelut, uudet kaverisuhteet, omien taideteosten jakaminen, mielipiteiden kertominen, nettiturvallisuudesta oppiminen ja oman hahmon stailaaminen auttavat rakentamaan ja vahvistamaan omaa itseä. Tarvitseeko sitä rajoittaa päivittäisellä tuntimäärällä?

silja-nielsenwatagame-logo

Silja Nielsen
Head of Community and Safety yrityksessä watAgame
watAgame pyörittää Momio-palvelua, josta on myös suomenkielinen versio. Yritys ylläpiti kymmenen vuoden ajan tyttöjen nettiyhteisö goSupermodelia, joka oli Suomessakin huippusuosittu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *