6.10.2016Arla Pitkämäki

Ruutuaikaviikko 10.-14.10.2016

ruutuaikabanneri

Ruutuaikaviikkoa vietetään 10.-14.10.2016.
Osallistu keskusteluun ja viikkohaasteeseen!

 

Onko ruutuaikakonsepti vanhentunut? Jos on, niin millaisia suosituksia lasten ja nuorten mediankäytölle tulisi olla? Entä aikuisten?

Mediakasvatusseura järjestää 10.-14.10.2016 Ruutuaika-teemaviikon. Viikon taustalla on mediankäytön tapojen ja mediaympäristöjen muutoksen luoma tarve yhteisille, päivitetyille normeille ja suosituksille kasvatustyön tueksi sekä lasten ja nuorten mediakulttuurin kohtaamiseksi: parin tunnin ruutuaikasuositus ei enää riitä mediakasvatukseksi.

– Teemaviikon ajatuksena on monipuolistaa keskustelua lasten ja nuorten mediakulttuuriin liittyvistä suosituksista ja siirtää fokusta median äärellä vietetystä ajasta kohti kokonaisvaltaisempaa näkökulmaa, sanoo Mediakasvatusseuran kehityspäällikkö Isabella Holm.

Kokonaisvaltaisuus heijastuu myös Ruutuaviikon aikana julkaistavissa asiantuntijateksteissä ja -kommenteissa, joissa käsitellään aihetta eri näkökulmista. Aiheeseen ottavat kantaa mm. liikunta-alan, peli-, elokuva- ja varhaiskasvatuksen sekä terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaiset. Kirjoitukset julkaistaan Mediakasvatusseuran blogissa ja niissä pohditaan esimerkiksi sitä, miksi tietyt mediankäytön tavat ovat hyväksytympiä kuin toiset, miten ruutuaika ja osallisuus liittyvät toisiinsa ja ruutuaika lapsen oikeuksien näkökulmasta.

– Kirjoitukset tuovat omalta osaltaan esiin sen, että ruutuaika -termi herättää paljon erilaisia ajatuksia: joillekin käsite näyttäytyy sopivan konkreettisena keskustelunavaajana, kun se taas muiden silmissä tuntuu pikemminkin haitalliselta kuin hyödylliseltä sen yksinkertaistavuuden takia, Holm kertoo.

Ruudulla -raportissa peräänkuulutetaan laadullisia suosituksia

Paljon käytetyllä ruutuaika-käsitteellä viitataan kaikkien näyttölaitteiden (esimerkiksi tietokone, älypuhelin, tabletti, televisio) äärellä vietettyyn aikaan, usein erittelemättä itse tekemistä tai sisältöjä tarkemmin. Ruutuaika-suosituksen mukaan päivittäinen mediapäätteen äärellä vietetty aika tulisi olla lapsella maksimissaan kaksi tuntia. Tuntimäärästä riippumatta ruutuaika-käsite on jo vuosien ajan herättänyt mediakasvattajien keskuudessa paljon keskustelua ja myös kritiikkiä.

Mediakasvatusseura tarttui keväällä 2016 mediakasvatuksen ammattilaisten parista lähteneeseen aloitteeseen toteuttamalla avoimen kyselyn, jossa haluttiin selvittää alan kentän ajatuksia ruutuaika-käsitteestä sekä lasten ja nuorten mediankäytön suositusten toivotuista muodoista. Näkökulmien moninaisuus heijastuu myös Ruutuaikaviikolla julkaistavassa, kyselyn tuloksia esittelevässä Ruudulla: Mediakasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ja ajatuksia ruutuaika-käsitteestä -raportissa.

Tuloksissa käy ilmi, että yli puolet vastaajista eivät pidä ruutuaika -käsitettä toimivana puhuttaessa lasten ja nuorten mediankäytöstä. Tämä ei kuitenkaan merkitse, etteikö kenttä kaipaisi konkreettisia suosituksia varsinkin pienten lasten mediankäytölle. Tarve yhteisille normeille joihin tukeutua ammattikunnasta riippumatta on suuri, ja Ruutuaikaviikolla on tarkoitus pohtia myös nykyisiä ajallisia suosituksia täydentäviä ja päivittäviä vaihtoehtoja.

– Yhdessä asiassa kyselyn vastaajat ovat yhtä mieltä: Ruutuaika tai mikään muukaan termi ei saa korvata kasvattajuutta. Suuri osa vastaajista kannustaa ensisijaisesti keskustelevaan lähestymistapaan ja aikuisia kehoitetaan olemaan kiinnostuneita lasten ja nuorten mediakulttuurista ja huomioimaan heidät yksilöinä, Holm toteaa.

Viikkohaaste: Miten suhtaudut omaan media-arkeesi?

Keskustelun tueksi ja inspiraatioksi haastamme kaikki osallistumaan oman mediankäytön tarkasteluun kannustavan viikkohaasteen. Millaisia tunteita media-arkesi herättää juuri tänään? Haasteen tavoitteena on herätellä tunnistamaan niitä tunnetiloja joita erilaisten mediasisältöjen äärellä koemme. Oliko äskeinen hetki kissavideoiden parissa ilahduttava? Tuliko pelattaessa rentoutunut olo?  Entä aiempi blogikirjoitus, herättikö se uteliaisuuden oivaltavuudellaan? Vai tuliko tänään jumituttua Instagramiin turhan pitkään?

Lataa Millaisia tunteita media-arkesi sinussa herättää? -kuva täältä. Voit käyttää kuvaa myös keskustelunavauksena lasten ja nuorten kanssa – tai miksi ei omassa työyhteisössä tai ystäväpiirissä.

viikkohaaste

Ruutupaasto tulee 13.10. – miltä tuntuu?

Torstaina 13.10. haastetta lähestytään eri näkökulmasta – silloin vietetään ruutupaastoa, ja tunnustellaan millaisia tuntemuksia päivä ilman televisiota, läppäriä tai älypuhelinta. Tuntuuko levolliselta vai onko ruuduton päivä este esimerkiksi sosialisoitumiselle tai arjen sujuvuudelle? Onko tylsää vai yllättääkö ruutupaasto helppoudellaan?

Lataa Millaisia tunteita päivä ilman ruutua herättää? -kuva täältä.

Osa Ruutuaikaviikolle tuotetusta materiaalista ja informaatiosta julkaistaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Tervetuloa osallistumaan keskusteluun! #ruutuaika #skärmtid #screentime

www.facebook.com/mediakasvatusseura/
seuran-logowww.twitter.com/mediakasvatus

 

 

Lisätietoja:
Isabella Holm Kehityspäällikkö, Mediakasvatusseura
isabella.holm(a)mediakasvatus.fi,
(+358) 50 501 7330

 

 

Ruutuaikaviikon blogikirjoitukset:

Maanantai 10.10.

Tiistai 11.10.

Keskiviikko 12.10.

Torstai 13.10.

Perjantai 14.1o.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat