18.12.2017Anna Jaakonaho

AUTA-hanke pyrkii kehittämään digineuvontaa

Valtiovarainministeriön asettama AUTA-hanke kehittää uutta asiakaspalvelun toimintamallia, jonka tarkoituksena on auttaa asiakkaita digitaalisten palvelujen käytössä.

Kirjastot ovat pitkään olleet keskeisessä roolissa digiavun antajina. Valtion AUTA-hankkeen avulla on nyt tarkoitus suunnitella digiavun verkosto, joka tarjoaisi joustavia tukimuotoja eri puolille maata niiden asiakkaiden auttamiseksi, jotka eivät itse pysty käyttämään digitaalisia palveluja. Kokonaan pois avun piiristä on kuitenkin rajattu ryhmät, jotka eivät opastuksenkaan avulla pysty toimimaan itsenäisesti verkkopalvelujen hankkijana.

Suomen kirjastoilta on kartoitettu, millaista digineuvontaa asiakkaille nyt tarjotaan ja millaista opastusta kirjastot voisivat antaa. Tätä tarkoitusta varten toteutettu kysely on Yleisten kirjastojen neuvoston käynnistämä ja sen tarkoituksena on olla tausta-aineistona neuvoston määritellessä kantaansa kaikkien kirjastojen digiopastusten tasosta.

Kirjastojen rooli tulee myös AUTA-mallissa olemaan keskeinen, sillä lähituen tarjoaminen tarvitsee lähellä sijaitsevat tilat. Jokaisessa kunnassa on kaikille avoin kirjasto, jossa on osa tarvittavista teknisistä resursseista valmiina.

Lue lisää hankkeesta täältä.
Lue lisää kirjastojen roolista digiavun antajina täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat