11.12.2017Anna Jaakonaho

Sanomalehdet yleissivistyksen kannalta tärkein media

Suomalaisista 83 prosenttia pitää painettuja sanomalehtiä yleissivistyksen kannalta tärkeimpänä mediana, kertoo tuore Sanomalehtien Liiton teettämä Yhteisöllistyvä media -tutkimus.

86 prosenttia suomalaisista myös pitää sanomalehdistön vaikutusta yhteiskunnalliseen keskusteluun merkittävänä. Nuorista, 15–24-vuotiaista on tätä mieltä neljä viidestä ja yli 65-vuotiaista lähes kaikki.

Seuraavaksi tärkeimpiä medioita ovat Ylen televisiokanavat (80 %), Ylen radiokanavat (62 %), sanomalehtien digitaaliset palvelut (57 %) ja Ylen digitaaliset palvelut (40 %). Sekä painettujen että digitaalisten sanomalehtien ja Ylen digitaalisten palvelujen tärkeydessä on tapahtunut tilastollisesti merkittävää kasvua viime vuoteen verrattuna.

Yleissivistyksen kannalta vähiten merkitystä koettiin olevan Instagramilla (3 %), LinkedInillä (3 %), Twitterillä (4 %), WhatsAppilla (5 %), Facebookilla (9 %) ja YouTubella (12 %).

Kolme neljästä (75 %) suomalaisesta kokee yhteiskunnan heikkenevän, jos kotimainen uutistarjonta yksipuolistuu. Vajaa puolet suomalaisista arvioi uutistarjonnan jo yksipuolistuneen viimeisten vuosien aikana ja yhtä moni uskoo, että uutistarjonta tulee edelleen yksipuolistumaan. Suomalaisista lähes kolme neljästä (71 %) on myös sitä mieltä, että tiedon ja sisällön tasapuolisella ja kattavalla jakelulla on merkittävä rooli eriarvoistumisen estämisessä.

Yhteisöllistyvä media -tutkimus toteutettiin erillistutkimuksena internetissä IRO Research Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa.

Lue lisää tutkimuksesta täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat