17.3.2017Maura Minerva

Suosittelualgoritmit aiheuttavat informaatiokuplan

Facebook, Google ja lähes kaikki muut isot tekijät ohjaavat käyttäjiään sellaisten tietojen ja mielipiteiden äärelle, josta he olettavat heidän pitävän.

Suosittelualgoritmit keräävät meistä dataa ja päättelevät mitä meille kannattaa näyttää. Yksinkertaisimmillaan algoritmi on uutissivuston luetuimmat-listaus, monimutkaisimmillaan satojen muuttujien järjestelmiä, joissa muun muassa tarkkaillaan kenen kanssa olemme tekemisissä, millaisista sivuista ja postauksista tykkäämme, ja mistä ystäväpiirimme pitää.

Systeemin hyvä puoli on se, että se karsii turhaa informaatiota pois, huono puoli on se, että se karsii myös oleellista tietoa. Esimerkiksi Googlen hakukoneen tuloksiin vaikuttavat sivujen suosion ja tiedon täsmällisyyden lisäksi myös käyttäjän tiedot, ja sama haku voi olla kahdelle eri käyttäjälle tuloksiltaan erilainen. Standardoitua hakutulosta ei siis enää ole olemassa.

Mutta miten algoritmit voivat määritellä, mikä on tärkeää?

Lue Ylen koko artikkeli aiheesta täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat