8.12.2017

Future Labs -hanke kehittää digitaalista nuorisotyötä

Erasmus+ – rahoitteinen Future Labs -hanke kerää nuorisotyön tekijöitä kuudesta eri maasta. Tavoitteena on kehittää digitaalisia nuorisotyön menetelmiä nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ja osallisuuden vahvistamiseen.

Hanke pyrkii tarttumaan suuriin muutoksiin, jotka koskettavat eurooppalaista nuorisoa kehittämällä uusia sosiaalisia ja digitaalisia innovaatioita nuorisotyön kentälle. Pohja hankkeelle on syntynyt tarpeesta kehittää nuorisoalan toimijoiden osaamista mediamaiseman nopeassa muutostahdissa.
Jatka lukemista..

7.12.2017

Lapin yliopiston kansainvälisen mediakasvatuksen maisteriohjelman haku on käynnissä

Lapin yliopiston kansainvälisen Master’s Degree Programme in Media Education -maisteriohjelman haku on auki 15.1.2018 saakka. Ohjelmaan valitaan opiskelijat 26.3. mennessä.

Kahden vuoden pituinen maisteriohjelma alkaa 1. syyskuuta. Ohjelma on englanninkielinen ja hakeakseen opiskelijalla täytyy olla suoritettuna soveltuva kandidaatintutkinto. Maisteriohjelmassa perehdytään kolmeen teemaan: media ja oppiminen, media ja yhteiskunta sekä media ja psykososiaalinen hyvinvointi.

Lue lisää kansainvälisestä mediakasvatuksen maisteriohjelmasta täältä.

 

 

4.12.2017

Joulukuun 100 mediakasvatusideaa -koostessa tarkastellaan vaikuttamista, osallisuutta ja globaaleja kysymyksiä

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi ja osana Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa Mediakasvatusseura juhlistaa laadukasta suomalaista mediakasvatusta nostamalla esiin sen säihkyvimpiä helmiä vuosien varrelta.

Joulukuun materiaalipaketissa tarkastellaan nuorten osallisuutta, vaikuttamista ja tietoisuutta globaaleista kysymyksistä mediakasvatuksen näkökulmasta. Materiaalit tarjoavat muun muassa oppaita demokratiakasvatukseen, oppimisympäristöjä globaaleista kysymyksistä ja tietoa nuorten mediavaikuttamisesta sekä verkon saavutettavuudesta. Materiaalipaketti valottaa mediakasvatuksen ja demokratiakasvatuksen tiiviitä kytköksiä ja auttaa liittämään demokratiaan, ihmisoikeuksiin ja vaikuttamiseen liittyviä aihealueita osaksi kasvatusta. Voit tutustua koosteeseen täällä.
Jatka lukemista..

28.11.2017

Digiajan peruskoulu -väliraportti on julkaistu

Digiajan peruskoulu 2017 – Tilannearvio ja toimenpidesuositukset -väliraportti esittelee Tampereen ja Turun yliopiston toteuttaman Digiajan peruskoulu -hankkeen keskeisiä tuloksia. Selvitys on osa Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaa.

Selvitys kartoittaa uuden oppimisen, digitaalisen pedagogiikan, uusien oppimismateriaalien ja oppimisympäristöjen nykytilaa ja kehittämisvalmiutta perusopetusta järjestävissä kouluissa. Selvityksen keskeisenä tavoitteena on luoda perustaa opetusalan ajantasaisen tutkimustiedon hyödyntämiselle päätöksenteossa.

Jatka lukemista..

24.11.2017

Oulun ammattikorkeakoulun Verkko-ohjaajan opas on julkaistu

Verkko-ohjaajan opas on tarkoitettu työvälineeksi kaikille opintojen ohjauksen, tieto- ja neuvontatyön, tuutoroinnin, mentoroinnin ja opiskelijoiden hyvinvoinnin parissa työskenteleville. 

Opas vastaa seuraaviin kysymyksiin:

• Mitä verkko-ohjaus ylipäätään on?
• Kuka sitä tekee, miten, kenen kanssa ja ketä varten?
• Miten verkossa tapahtuva ohjaaminen eroaa kasvokkain tapahtuvasta ohjaamisesta?
• Millaisia laitteita ja välineitä juuri meidän kannattaisi verkko-ohjauksessa hyödyntää?
• Miten varmistutaan tietoturvasta, tietosuojasta ja toiminnan eettisyydestä verkko-ohjauksessa?

Jatka lukemista..

23.11.2017

Matkapuhelin yhä suositumpi laite netin käyttöön – myös käyttötarkoitukset monipuolistuvat

Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2017 kartoittaa muun muassa internetin ja yhteisöpalvelujen käytön aktiivisuutta Suomessa.

Tutkimuksen mukaan matkapuhelin on yhä suositumpi laite netin käyttöön. Älypuhelin on käytössä suomalaisista 77 prosentilla ja 68 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista on käyttänyt nettiä matkapuhelimella kodin ja työpaikan ulkopuolella liikkuessaan. Muiden mobiililaitteiden suosio netin käytössä ei ole kasvanut viime vuodelta.

Jatka lukemista..

23.11.2017

Ajallinen rajoittaminen ei riitä mediakasvatukseksi

Toimittaja Minna Nalbantoglu kirjoitti 22.11.2017 Helsingin Sanomissa kokeilusta, jossa hän luopui viikon ajaksi lasten niin kutsutun ruutuajan rajoittamisesta. Haluamme oikoa kokeilun taustalla olevaa johtopäätöstä ja tuoda samalla esiin, että pelkkä ajan mittaaminen on mediakasvatuksen keinona liian yksipuolinen.

Nalbantoglun perheessä oli ennen kokeilua käytössä selkeät ajalliset rajat median käytölle. Kokeilun käynnisti kasvatusammattilaisten esittämä ruutuaika-käsitteen kritiikki, jota toimittaja tulkitsee niin, että asiantuntijoiden mukaan lasten mediankäyttöä ei tulisi lainkaan rajoittaa. Ruutuajan kritiikissä on kuitenkin kyse siitä, ettei mediankäytön ajallinen mittaaminen yksinään riitä. Sen rinnalla tulee kulkea aikuisen aktiivinen läsnäolo, mediataitojen monipuolinen harjoittelu sekä keskustelu ja opastus lapselle sopivien mediasisältöjen pariin. Kiinnostus ja arvostus lapsen mediakulttuuria kohtaan ei ole haitaksi. Jatka lukemista..

22.11.2017

Euroopan unionin neuvosto hyväksyi päätelmät nuorisotyön älykkäästä kehittämisestä

Euroopan unionin koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto kokoontui Brysselissä 20.-21.11. Kokouksessa hyväksyttiin päätelmät nuorisotyön älykkäästä kehittämisestä.

Päätelmissä korostuu digitalisaation merkitys nuorisotyön palvelujen saatavuuden, hallinnon läpinäkyvyyden ja nuorten henkilökohtaisen kehittymisen kannalta. Päätelmät kehottavat hyödyntämään teknologiaa nuorisotyön ja nuorisopolitiikan suunnittelussa, toimeenpanossa, arvioinnissa ja näkyvyydessä.

Jatka lukemista..

21.11.2017

Tilaa Digipelirajat’on-hankkeen painettu tutkimuskatsaus maksutta 13.12.2017 mennessä!

Sosiaalipedagogiikan säätiön rahoittama Digipelirajat’on-hanke on tuottanut tutkimuskatsauksen viihteellisen ja ongelmallisen digipelaamisen ilmiöistä sekä sen hoito- ja tukimuodoista.

Syyskuussa julkaistu tutkimuskatsaus on tuotettu osana kolmevuotista Digipelirajat’on-kehittämishanketta. Hanke tarjoaa tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta nuorten aikuisten kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä digipelaajien läheisille.

Tutkimuskatsausta voi nyt tilata maksutta 13.12.2017 mennessä. Tilauslomake löytyy täältä.

Katsaus on ladattavissa myös sähköisesti täältä.

 

20.11.2017

EHYT ry hakee verkkopedagogia

Verkkopedagogi työskentelee nuorten parissa EHYT:in verkkotyön yksikössä. Tehtävä alkaa 2.1.2018 tai sopimuksen mukaan. Työsuhde on vakituinen. 

EHYT ry suunnittelee ja kehittää ehkäisevää päihdetyötä pääsääntöisesti sosiaalisessa mediassa digitaalisten menetelmien avulla nuorille ja nuorille aikuisille. Toiminnalla pyritään herättämään nuorissa ajatuksia ja keskustelua siitä, miten he voivat valinnoillaan ja teoillaan vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa sekä kaveripiirinsä toimintatapoihin ja päihdekulttuuriin. Verkkopedagogin tehtävä on tuottaa yhdessä verkkotyön tiimin kanssa ajankohtaista ja monikanavaista sisältöä.

Jatka lukemista..

1 2 3 56
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat