18.8.2017

Oppilasagentit ohjaavat opettajia digitaitojen pariin

Vertaisoppimisen suosio opetuksessa on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tekemällä oppiminen ja mahdollisuus jakaa osaamistaan sopivat hyvin digitaitojen kehittämiseen. OppilasAgentti-toiminnan perusajatus on yksinkertainen: oppilasagentit ovat koulun omia oppilaita, jotka auttavat sekä toisiaan että opettajiaan digitaalisten taitojen haltuunotossa.

Toteutustapa kääntää opettajan ja oppilaan roolit päälaelleen; oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat koulutustuokioita, joissa opettajat oppivat uusien laitteiden tai sovellusten käyttöä. Jatka lukemista..

17.8.2017

Global Meal – vastamainontaa ruuasta -koulutukset syksyllä 2017

Global Meal – vastamainontaa ruuasta – koulutuksessa opitaan ohjaamaan yläkoulu- ja lukioikäisille suunnattu ruoka-aiheinen vastamainostyöpaja. Lisäksi opitaan asiantuntijoiden johdolla globaalin ruuantuotannon eettisistä- ja ympäristövaikutuksista, sekä vastamainonnan ja kulttuurihäirinnän käytöstä opetusmenetelmänä. Osallistujat saavat mukaansa hankkeen aihepiirejä käsittelevän kolmiosaisen julistesarjan.

Koulutukset on suunnattu yläkoulussa ja lukiossa toimiville opettajille. Erityisen hyvin koulutus soveltuu maantieteen, biologian, terveystiedon, kotitalouden, äidinkielen ja kuvataiteen opettajille. Koulutuksia järjestetään syksyn 2017 aikana neljällä paikkakunnalla – valitse niistä sinulle sopivin. Koulutus on osallistujille maksuton, mutta lounas on omakustanteinen. Matkakulut on mahdollista korvata osittain. Jatka lukemista..

17.8.2017

Nyt pelittää! -lastentietokirja avaa pelisuunnittelun maailmaa

Palkituilta tekijöiltä, toimittaja-tietokirjailija Elina Lappalaiselta ja kuvittaja Jussi Kaakiselta on ilmestynyt lastentietokirja Nyt pelittää! Miten pelejä tehdään? Kirja kertoo pelien tekemisestä, pelialan ammateista ja pelaamisesta. Jatka lukemista..

17.8.2017

Digiloikka kulttuuriperintöön – Opettajien täydennyskoulutuspäivä syyskuussa Helsingissä

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura järjestää Digiloikka kulttuuriperintöön -koulutuspäivän perjantaina 8.9.2017 Tekniikan Museossa Helsingissä. Koulutus on suunnattu opettajille ja muulle opetusalan henkilöstölle.

Päivän aikana kuullaan, kokeillaan ja keskustellaan useista erilaisista tavoista hyödyntää kulttuuriperintöä opetuksessa, uuden opetussuunnitelman henkeä noudattaen. Taustoittavan puheenvuoron pitää tutkija, erityisasiantuntija Marja Laine. Päivän aikana kuullaan, miten Twitter on toiminut välineenä kouluprojekteissa, tutktaan museoiden verkkonäyttelyiden mahdollisuuksia ja ideoidaan uusia käyttötapoja. Jatka lukemista..

15.8.2017

MEMO2 – Mediapolulta monilukutaitoa -koulutukset starttaavat syyskuussa

Mediapolulta monilukutaitoa (MEMO) on täydennyskoulutushanke ala- ja yläkoulun opettajille. Hankkeen koulutuksissa tutustutaan mediakasvatuksen toiminnallisiin menetelmiin kädet savessa ja itse kokeilemalla. Koulutuksia järjestetään syksyllä 2017 kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Kuopiossa.

Koulutuspäivien teemat rakentuvat monilukutaidon, medialukutaidon ja ilmiö-oppimisen ympärille tarjoten käytännönläheisiä harjoituksia omaan opetukseen ja mediakasvatukseen sovellettavaksi. Jatka lukemista..

14.8.2017

Kuvapalvelu sukeltaa Helsingin historiaan

Helsingin kaupunginmuseo on ensimmäinen suomalainen museo, joka on avannut digitoidun valokuvakokoelmansa korkearesoluutioisena kaikkien käytettäväksi. Helsinkikuvia.fi -verkkopalvelun laajasta kuvapankista löytyvät muun muassa kaikki valokuvaaja Signe Branderin otokset sadan vuoden takaisesta Helsingistä sekä Simo ja Eeva Ristan laaja kokoelma 1970-luvun muuttuvasta kaupungista. Jatka lukemista..

11.8.2017

Mediakasvatus osaksi Helsingin uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa

Syksyn alkaessa Helsingissä otetaan käyttöön uusi varhaiskasvatussuunnitelma. Uutena varhaiskasvatuksessa huomioidaan monilukutaito, mediakasvatus sekä digitaalisuuden ja teknologian mahdollisuudet.

Uuden varhaiskasvatussuunnitelman mukaan varhaiskasvatuksen ja mediakasvatuksen tehtävä on tukea lapsen mahdollisuuksia toimia aktiivisesti ja ilmaista itseään yhteisössään. Käytännössä lasten mediakulttuuri näkyy varhaiskasvatuksessa osana lasten leikkejä ja päiväkodin toimintaa. Jatka lukemista..

10.8.2017

Minun Elokuvani etsii nuoria elokuvantekijöitä

Ilmianna nuori elokuvantekijä!

Minun Elokuvani on lämminhenkinen, lasten ja nuorten oman audiovisuaalisen kulttuurin ihanuutta ylistävä tapahtuma kaikille alle 29-vuotiaille elokuvantekijöille. Tuttuun tapaan tekijöillä on mahdollisuus saada suullista tai kirjallista palautetta elokuva-alan ammattilaisilta. Mukaan odotetaan animaatioita, dokkareita, musavideoita ja kokeellisia elokuvia. Palautteenantotilaisuus järjestetään Kulttuurikeskus Vernissassa Vantaalla 30.9.  Tapahtuma järjestetään tänä vuonna 29. kerran. Jatka lukemista..

9.8.2017

Mediakasvatustietoutta selko- ja viittomakielellä

ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuuden tukeminen monialaisissa toimintaympäristöissä -hankkeessa on tuotettu selko- ja viittomakielisiä materiaaleja Mediakasvatusseuran tuottamien mediakasvatusmateriaalien pohjalta.

Mediakasvattajan muistilista– ja Mediakasvatus pähkinänkuoressa -materiaalit ovat nyt saatavilla sekä selko- että viittomakielisinä. Materiaalien avulla nuorten kanssa toimivien ammattilaisten valmiudet tukea ja mahdollistaa erityisnuorten osallisuutta kasvavat. Jatka lukemista..

8.8.2017

Virtuaalinen Sieniopas -projekti kehittää oppilaiden monilukutaitoja

Virtuaalinen Sieniopas Suomesta -projekti haastaa koululaiset ja sieniharrastajat tekemään 360-asteisen kuvakierroksen Suomen metsiin ja niiden monipuoliseen sienivalikoimaan.

Projektin tavoittena on, että opiskelijoiden tuottamien kuvien avulla katsoja voi siirtyä paikkakunnalta toiseen, havumetsistä lehtimetsiin ja löytää erilaisia sienilajeja. Kuviin voi upottaa yleistä ja paikallista sienitietoutta, haastatteluja, lauluja, tarinoita tai vaikkapa herkullisia sieniruokareseptejä. Jatka lukemista..

1 2 3 50
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat