2.10.2017

Lokakuun 100 mediakasvatusideaa -koosteen aiheena pelikasvatus

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi ja osana Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa Mediakasvatusseura juhlistaa laadukasta suomalaista mediakasvatusta nostamalla esiin sen säihkyvimpiä helmiä vuosien varrelta.

Lokakuun 100 mediakasvatusideaa -materiaalikosteessa käsitellään pelikasvatusta. Materiaali tarjoaa näkökulmia ja työkaluja positiivista pelikulttuurin edistämiseen nuorisotyössä, sekä tietoa pelaamisen eri muodoista ja pelaamisen suosioon liittyvistä kehityssuunnista. Esittelemme pelien tekemisestä ja pelialan ammateista kertovan lastentietokirjan, vapaaehtoisvoimin pyörivän esport -pelitalon, sekä viisi mielenkiintoista suomenkielistä oppimispeliä. Nostamme myös esiin uunituoreen pelejä ja pelaamista käsittelevän puheohjelman, sekä vuoden suurimman peliaiheisen teemaviikon. Tutustu koosteeseen täällä. Jatka lukemista..

2.10.2017

Väitöskirja: digipelaaminen voi olla nuorelle todellisuuspakoa

Lähes joka kymmenes digipelejä pelaava nuori kärsii ongelmapelaamiseen liittyvistä oireista, ilmenee terveystieteiden maisteri Niko Männikön nuorten digipelaamista käsittelevästä väitöskirjasta, joka tarkastetaan Oulun yliopistossa perjantaina 13. lokakuuta. Ongelmallisia pelaamisen piirteitä ovat Männikön mukaan runsas pelaaminen, lisääntynyt alakuloisuus ja ahdistuneisuus, sekä mieltymys verkkoympäristössä tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Myös väsymys ja keskittymisvaikeudet ovat ongelmapelaajilla yleisiä. Jatka lukemista..

28.9.2017

Kohta jokainen kahdeksasluokkalainen on taidekriitikko

Suomen Kulttuurirahaston käynnistämä Taidetestaajat on valtakunnallinen suurhanke, joka toteutetaan lukuvuosina 2017–2020. Taidetestaajat kutsuu kaikki maan kahdeksasluokkalaiset kokemaan ja arvioimaan taidetta syksystä 2017 alkaen. Ensimmäiselle Taidetestaajat-lukuvuodelle ilmoittautui mukaan lähes kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset. Opettajat mukaan lukien Suomen Kulttuurirahasto arvioi hankkeen tavoittaa lähes 200 000 ihmistä kolmen vuoden aikana. Jatka lukemista..

27.9.2017

Yle Puhe saa oman peliohjelman

Yle Puheessa aloittaa uusi viisiosainen peliaiheinen puheohjelma, Taikapiiri. Ohjelmassa puhutaan peleistä, pelimaailmoista sekä siitä, miltä pelaaminen tuntuu ja millainen on itse pelaajan kokemus.

Taikapiirin isäntänä toimii kirjailija, käsikirjoittaja ja pelisuunnittelija Mike Pohjola. Pohjola on tehnyt pitkän uran kotimaisella roolipelikentällä, jonka johdosta roolipelitapahtuma Ropecon myönsi Pohjolalle Kultainen lohikäärme -elämäntyöpalkinnon vuonna 2010. Puheen Aamun haastattelussa Pohjola kuvailee itseään tarinavetoiseksi pelaajaksi, jota kiinnostaa pelaamisessa millaiseen maailmaan peli sijoittuu, ja millaisia hahmoja tarina sisältää. Jatka lukemista..

26.9.2017

Webinaarit: Päihteet puheeksi pelaamalla

EHYT ry:n Verkkotyön yksikkö järjestää kaksi päihdeaiheista webinaaria digitaalisiin peleihin liittyen yhteistyössä Turun yliopiston, A-klinikkasäätiön ja Platonic Partnership peliyrityksen kanssa. Syys- ja lokakuussa järjestettävissä webinaareissa esitellään neljä erilaista digitaalista peliä joiden avulla voi ottaa päihdeteeman puheeksi nuorten ja aikuisten kanssa.

Ensimmäisessä webinaarissa tiistaina 26.9 klo 15-16 esiteltiin nopeasti pelattavat Hukkaputki- ja Fume-oppimispelit. Webinaarin tällenne löytyy täältä.

Toisessa webinaarissa torstaina 12.10 klo 15-16 tutustutaan tarinallisempiin ja pidempään pelaattaviin Frankly– ja Lydia-peleihin. Jatka lukemista..

25.9.2017

Kansalaisfoorumi hakee digitaalisen oppimisen asiantuntijaa

Kansalaisfoorumi hakee tiimiinsä koulutussuunnittelijaksi digitaalisen oppimisen asiantuntijaa, jonka tehtävänä on kehittää ja ylläpitää digitaalisuutta hyödyntäviä oppimisratkaisuja ja järjestötoiminnan muotoja (digitaaliset oppimisympäristöt, digitaalisuuden edellyttämät pedagogiset ratkaisut, multimodaalinen vuorovaikutus, visuaalisuuden hyödyntäminen, verkkopohjainen kommunikointi ja yhteisen tiedon tuottaminen). Monipuoliseen tehtävänkuvaan sisältyy myös muita aikuiskasvatukseen ja järjestölliseen sivistystyöhön liittyviä tehtäviä.

Hakijalta edellytetään korkeakoulutasoista tutkintoa, johon on sisältynyt sekä mediakasvatukseen että pedagogiikkaan liittyviä opintoja. Eduksi katsotaan myös kansalais- ja järjestötoiminnan tuntemusta. Jatka lukemista..

20.9.2017

Osallistu Mediateknologia arjessa -tutkimukseen

Käytätkö sosiaalista mediaa työssäsi ja vapaa-ajalla? Haluatko seurata viikon ajan tarkemmin, mitä teet tietoteknisillä laitteillasi?

Mediateknologia arjessa -tutkimukseen etsitään Turusta ja lähiseudulta ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita seuraamaan verkottuneiden medialaitteiden käyttöään (älypuhelin, tabletti, tietokone, älykello, älytelevisio jne.) seurantasovelluksen ja omaan tyyliin pidettävän mediapäiväkirjan avulla.

Seurantaviikon jälkeen osallistujille järjestetään tapaaminen jossa heiltä kysellään, miltä seuranta tuntui ja millaisia ajatuksia sen tulokset herättävät. Haastattelu nauhoitetaan. Tiedot anonymisoidaan niin, ettei osallistuneiden henkilöllisyys käy ilmi tutkimusjulkaisuissa. Jatka lukemista..

20.9.2017

SeniorSurf tukee ikäihmisten digitaalisia taitoja

SeniorSurf on Vanhustyön keskusliiton koordinoima kampanja, joka rohkaisee senioreita tutustumaan tietotekniikkaan ja nettiin. Suomessa on lähes 500 000 yli 65-vuotiasta, jotka eivät käytä tietotekniikkaa. Yleisesti ikäihmiset ovat kuitenkin kiinnostuneita tietotekniikasta ja muustakin teknologiasta. SeniorSurfin toiminnan ytimessä ovat vertaisohjaajat, eli toiset ikäihmiset, jotka opastavat tietokoneiden ja netin käytössä. Jatka lukemista..

15.9.2017

Mediakasvatus esillä Kasvatustieteen päivillä Rovaniemellä 30.11.-1.12.2017

Kasvatustieteen päivät järjestetään Rovaniemellä 30.11.–1.12. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ja Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta. Tapahtuma on osa Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa.

Ammatillisen osaamisen ja kehittymisen merkitys on nyt entistä ajankohtaisempaa, kun yhteiskunnassa, työelämässä ja koulutuksessa käydään läpi suuria muutoksia. Muutokset  ovat nyt nopeampia kuin koskaan aikaisemmin. Vain osallistumalla voimme kehittää ammatillista osaamista, koulutusta ja tutkimusta ja sitä kautta koko yhteiskuntaa.

Millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio voi tarjota osaamisen, koulutuksen ja tutkimuksen kehittämiseen? Millaisiksi tulevaisuudenopetus-, oppimis- jatutkimusympäristöttulevat muodostumaan? Miltä tulevaisuus näyttää? Näitä kysymyksiä pohditaan yhdessä ryhmissä sekä puhujavieraiden johdolla. Jatka lukemista..

15.9.2017

Netikäs-projekti hakee suunnittelijaa

Eläkeliitto käynnistää uuden projektin ”Netikäs – ikäihmisten digitaalisen mediasivistyksen vahvistaminen”. Projekti käynnistyy syksyllä 2017 ja jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka. Projekti on osa sosiaali- ja terveysministeriön Suomi 100 -avustusohjelmaa.

Netikäs-projektin tavoitteena on ikäihmisten aktiivisen kansalaisuuden ja osallisuuden tukeminen tietoyhteiskunnassa vahvistamalla ikäihmisten nettitietoja ja -taitoja (mediasivistys), osallistamalla ikäihmisiä aktiiviseen verkossa toimimiseen, kehittämällä tapoja ikäihmisten digitaalisen mediasivistyksen vahvistamiseksi ja lisäämällä yleistä tietoisuutta ikäihmisten digitaalisen mediasivistyksen tarpeista ja keinoista. Jatka lukemista..

1 2 3 4 53
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat