11.4.2017

Viimeinen digitaalisen nuorisotyön cMOOC-opintojakso alkaa 24.4.

MOOC2 (2)

Ammattikorkeakoulut Humak ja Metropolia järjestävät yhteistyössä Verken ja Koordinaatin kanssa kaikille avoimen ja maksuttoman Digitaalisen nuorisotyön perusteet- opintokokonaisuuden. Kurssien tavoitteena on kehittää nuorisoalalla työskentelevien tai opiskelevien digitaaliseen työotteeseen liittyvää osaamista ja lisätä valmiuksia digitaalisen nuorisotyön tekemiseen. Opiskelu on enimmäkseen ryhmämuotoista ja vuorovaikutteista. Kurssit ovat Massive Open Online Course -tyyppisiä eli cMOOC-kursseja. Jatka lukemista..

11.4.2017

Ilmoittaudu maksuttomaan opettajien monilukutaitokoulutukseen Turussa

Memo – mediapolulta monilukutaitoa on täydennyskoulutushanke, joka tarjoaa maksutonta täydennyskoulutusta toiminnalliseen mediakasvatukseen ala- ja yläkoulun opettajille. Hankkeen koulutuksissa tutustutaan mediakasvatuksen toiminnallisiin menetelmiin kädet savessa ja itse kokeilemalla. Memo-koulutus on Opetushallituksen tukema ja osallistujille maksuton. Koulutus on nelipäiväinen kokonaisuus, mutta ilmoittautuminen myös yksittäisiin päiviin on mahdollista.

Kevään viimeinen koulutus järjestetään Turussa 18.-19.4. ja 4.-5.5, joten nyt on viime hetket ilmoittautua mukaan! Jatka lukemista..

10.4.2017

Kysely somen ikärajoista nuorille

Lastensuojelun Keskusliitto tekee raporttia lasten ja nuorten somen käytöstä ja niihin liittyvistä ikärajoista. Raportin aihe liittyy EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen, joka on tullut voimaan toukokuussa 2016 ja sitä aletaan soveltaa vuonna 2018. Parhaillaan oikeusministeriön asettamassa työryhmässä pohditaan, mitä tietosuoja-asetus tulee merkitsemään muun muassa lasten ja nuorten oikeuksien kannalta. Raportti valmistuu kesällä 2017 ja se julkaistaan Lastensuojelun Keskusliiton verkkosivuilla.

Lastensuojelun Keskusliitto on julkaissut 13-17-vuotiaille tarkoitetun kyselyn, jonka tavoitteena on selvittää, mitä nuoret ajattelevat muun muassa somepalveluiden ikärajoista ja vanhempien suostumuksesta niiden käyttöön. Kyselyyn vastatessa ei tarvitse kertoa nimeä eikä raportista voi tunnistaa vastaajia. Kyselyyn voi vastata 23.4.2017 saakka.

Vastanneiden kesken arvotaan 5 kpl 2 leffalipun pakettia ja Louie Stowellin Oikeella tavalla online -kirja. Arvontalomakkeelle pääsee, kun on painanut Lähetä-nappia. Kyselyn vastauksia ei voida yhdistää nuoren arvontaa varten antamiin yhteystietoihin.

Kysely on lyhyt ja siihen vastaaminen kestää vain hetken. Kyselyyn pääset tästä.

10.4.2017

Näin keskustelet lapsen netinkäytöstä myönteisesti

Netinkäytöstä keskustelu lapsen kanssa voi joskus tuntua hankalalta etenkin, jos se muuttuu helposti kinasteluksi ruudun tuijottamisesta. Mutta some- ja nettimaailmasta voi jutella myös myönteisesti. Kodin Kuvalehden jutussa Pelastakaa lapset ry:n Lapset ja digitaalinen media -yksikön asiantuntija Anniina Lundvall listaa kuusi kysymystä, jotka lapselle kannattaa esittää netinkäytön kritisoimisen sijaan. Mitä lapsi netissä oikein touhuaa? Mikä netissä on kaikista kivointa? Minkälaisissa viestiryhmissä lapsi on mukana?

”Somemaailmasta kannattaisi jutustella lapsen kanssa yhtä usein ja luontevasti kuin jalkapallotreeneistä” Anniina Lundvall sanoo. ”Jos lapsi oppii luottamaan siihen, että vanhemmat ovat aidosti kiinnostuneita hänen some-elämästään eivätkä pelkästään paheksu sitä, hän uskaltaa kertoa helpommin myös ongelmista, kuten nettikiusaamisesta.”

Lue koko juttu täältä.

7.4.2017

Jos mä laitan sulle #dickpic niin haittaakse? -diat nyt saatavilla

Nimetön piirustus (3)

Mediakasvatusseura ja Pelastakaa Lapset ry pitivät NUORI2017-tapahtumassa yhteisen luennon, jonka aiheena olivat seksisisällöt mediassa ja seksuaaliset ilmiöt verkossa sekä lasten ja nuorten mediakasvatus. Tietoisku on suunnattu lasten ja nuorten parissa työskenteleville aikuisille. Esityksen tavoitteena on lisätä näiden ammattilaisten tietoa lasta ja nuorta seksualisoivasta ja laittomasta kuvamateriaalista, sekä selkeyttää toimintaohjeita kyseisen materiaalin osalta.

Paljon yleisöä keränneen Jos mä laitan sulle #dickpic niin haittaakse? -puheenvuoron diat ovat nyt ladattavissa pdf-tiedostona tästä ja selattavissa SlideSharessa täällä.

7.4.2017

Uusia malleja mediakasvatukseen: päiväkotilapsetkin osaavat suunnitella pelin

Digitaalinen media nähdään päiväkodeissa vielä suppeasti lähinnä opetuskäytön kannalta, vaikka lasten kanssa tulisi tutkia, miten tietoteknologia näkyy kaikkialla arjessa.

Oulun yliopiston väitöskirjatutkija Pekka Mertala pyrkii tuomaan päiväkotien käyttöön malleja, jotka ottavat mediakasvatuksellisen näkökulman entistä paremmin huomioon. Mertalan mukaan lasten kanssa voidaan pohtia, miten mobiilipeli on tehty tai miten tietokone toimii. Esimerkiksi Mertalan toteuttamassa peliprojektissa lapset saivat itse suunnitella oman pelinsä. Tämän jälkeen askarreltiin pelien malliversiot kierrätysmateriaalista, esimerkiksi vessapaperirullista, ja pelejä kokeiltiin.

Lue lisää Pekka Mertalan tutkimuksesta ja hankkeesta täältä.

7.4.2017

Call for Papers: Media Learning and Engagement in Early Childhood

merj2

The Media Education Research Journal etsii englanninkielisiä tekstejä Media Learning and Engagement in Early Childhood -teemanumeroonsa.

Teemanumero tarjoaa alustan julkaista ajankohtaisia tutkimuksia sekä tutustua niihin. MERJ toivoo uutta ja ajankohtaista tutkimusta ja analyysia varhaislapsuuden median käytöstä ja kokemuksista median kanssa, sekä uusia käytännön menetelmiä nuorten lasten mediasuhteen tutkimiseen.

Osallistumisaika päättyy 30.6.2017

Lue lisää täältä.

6.4.2017

Miten vaalimainoksia voi käyttää mediakasvatuksessa?

Kuntavaalit ovat käynnissä, mutta miten niitä kannattaa käsitellä kouluissa? Saara Salomaa pohtii mediataitokoulun blogissa, kuinka vaalimainoksia voi käyttää mediakasvatuksen välineenä opetuksessa.

Vaalimainoksilla pyritään vaikuttamaan äänestäjiin. Vaalimainokset ovat populistisia ja niissä viljellään latteuksia. Todellinen poliittinen keskustelu käydäänkin muualla kuin vaalimainoksissa. Hyvä keino tutkia vaalimainoksia on vertailla eri puolueiden samankaltaisia mainoksia ja tutustua puolueiden vaaliohjelmiin. Näin voi käydä ilmi, että esimerkiksi ”laitetaan koulut kuntoon” tarkoittaakin käytännössä aivan eri asioita, puolueesta ja ehdokkaasta riippuen. Vaalikampanjoinnin tutkiminen kehittää monilukutaitoa. Lue koko blogiteksti täältä.

Salomaa suosittelee myös omien vaalimainosten tekoa Eetin vastamainosoppaan avulla. Faktabaari tekee faktantarkistusta kuntavaalikampanjoinnista ja on julkaissut faktantarkistuksen käsikirjan, jota voi hyödyntää opetuksessa. Allianssin Nuorisovaalit tarjoaa välineitä demokratiakasvatukseen vaalien alla.

Muista äänestää!

5.4.2017

Missä mennään pelikasvatus? -seminaaria voi seurata livestreaminä

16602660_1236330899769883_2059152092559440451_n

Mitä on eUrheilu ja miten se sopii koulumaailmaan? Miten sukupuoli tulisi huomioida pelikasvatuksessa? Näihin ja moniin muihin ajankohtaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia Suomen ensimmäisessä pelikasvatusseminaarissa. Jatka lukemista..

5.4.2017

EU:n laajuinen mediakasvatusselvitys julkaistu

Mapping of media literacy practices and actions in EU-28 on European Audiovisual Observatoryn tuottama, EU-maiden mediakasvatuskäytänteitä ja toimintaa kartoittava laaja selvitys. Se on ensimmäinen koko EU:n kattava katsaus mediakasvatukseen. Selvityksessä käydään läpi jokaisen EU-maan mediakasvatuskenttää sekä merkittävimmät medialukutaitoon liittyvät eurooppalaiset projektit. Jatka lukemista..

1 2 3 4 45
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat