2.2.2017

Yläkouluikäiset luottavat kykyynsä arvioida uutisten luotettavuutta

Yläkouluikäiset nuoret luottavat vahvasti omaan kykyynsä arvioida uutisten luotettavuutta, selviää Sanomalehtien Liiton Kantar TNS:ltä tilaamasta ”Nuoret ja nettilähteiden luotettavuus” -tutkimuksesta. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa pureuduttiin siihen, miten yläkouluikäiset nuoret arvioivat erilaisten lähteiden luotettavuutta osana netti- ja somearkeaan. Tutkimus on osa parhaillaan vietettävää Sanomalehtiviikkoa.

Luotettavuuden arvioinnissa perinteisten medioiden brändeillä ja formaateilla on nuorille iso merkitys. Nuoret esimerkiksi luottavat tietoon, jonka lähteenä on tunnettu sanomalehtibrändi. Myös sanomalehtiformaatti viestii nuorelle luotettavuudesta. Uutisten luotettavuus tarkoittaa nuorelle sitä, että faktat ovat oikein, jutuissa ei ole väärää tietoa eikä lukijaa johdeta harhaan. Nuoret eivät sen sijaan tarkastele luotettavuutta esimerkiksi siitä näkökulmasta, mitä asioita uutisoidaan ja mitä jätetään uutisoimatta. Nuoren voi olla hyvin vaikeaa erottaa uutista valeuutisesta, jos se sijaitsee sanomalehden näköisessä ympäristössä, koska uutismainen formaatti ohjaa nuorta luottamaan sisältöön, vaikka se ei olisikaan totta.

Suurimmassa osassa käyttämistään netti- ja somesisällöistä luotettavuusnäkökulmalla ei ole nuorille kovin suurta merkitystä. Nuoret arvioivat sisältöjen luotettavuutta yleensä vain silloin, kun heille syntyy epäilys sisällön luotettavuudesta. Kun nuoret lukevat sisältöjä, joiden lähdettä he eivät pysty nimeämään, he arvioivat luotettavuutta sivuston ulkonäön ja sisällön antamien pienien vihjeiden perusteella.  Yhdeltä henkilöltä lähtöisin olevassa sisällössä luotettavuutta arvioidaan henkilön tunnettuuden, seuraajien määrän ja some-yhteisön kommenttien perusteella. Myös sisällön tuottajan tapa kertoa asioista vaikuttaa kokemukseen luotettavuudesta.

Tutkimuksen mukaan somen ja internetin käyttö on yläkouluikäisille ennen kaikkea yhteydenpitoa – olemassa olevien ystävyyssuhteiden ylläpitoa ja uusien ystävyyssuhteiden rakentamista. Mediasisältöjen seuraamisessa nuoret keskittyvät erityisesti omien kiinnostuksen kohteidensa syventämiseen. Uutisia nuoret seuraavat kohtalaisen vähän, pääsääntöisesti iltapäivälehdistä. Uutisia seurataan erityisesti silloin, jos tapahtumat sijoittuvat lähelle omaa kotipaikka, koskettavat heidän harrastustaan tai koulunkäyntiään tai ovat niin suuria puheenaiheita, että niistä tahdotaan olla sosiaalisissa tilanteissa kartalla. Nuoret odottavat uutisilta viihdyttävyyttä, riittävän selkeää kieltä ja sitä, että ymmärtäminen ei vaadi liikaa ennakkotietoja aiheesta.

Lisätietoja tutkimuksesta löydät täältä.

 

1.2.2017

Mediakasvatuksen työkalut käyttöön – taidelähtöisiä mediakasvatusmenetelmiä Keski-Suomessa

Jyväskylän taidemuseo, Live Herring ry ja Keski-Suomen elokuvakeskus ovat käynnistäneet Mediakasvatuksen työkalut käyttöön -projektin, jonka tavoitteena on mediakasvatuksen käytänteiden kehittäminen Keski-Suomessa. Projekti kohdentuu erityisesti maakunnan reuna-alueille ja keskittyy taidelähtöisten mediakasvatusmenetelmien esittelemiseen.

Projektissa järjestetään kevään aikana työpaja- ja koulutustilaisuuksia maakunnan mediakasvatuskentän ammattilaisille ja potentiaalisille toimijoille. Päivien ohjelmassa esitellään erityisesti taidelähtöisiä mediakasvatuksen menetelmiä. Tarkemmat tiedot sisällöistä, tapahtumapaikoista ja -ajankohdista julkaistaan alkuvuoden aikana.

Projektin puitteissa toteutetaan myös kevään 2017 aikana koko Keski-Suomen kattavan mediakasvatustoiminnan kartoitus yhteistyössä lasten- ja nuorten kulttuurikeskus Kulttuuriaitan kanssa. Tavoitteena on selvittää koko maakunnan osalta, ketkä alueella tekevät mediakasvatustyötä ja ketkä voisivat olla mahdollisia toimijoita keskisuomalaisella mediakasvatuskentällä. Lisäksi kartoitetaan, millaisia mediakasvatussisältöjä on käytössä ja millaisia toiveita mediakasvatuksen tueksi alueella on. Tavoitteena on rakentaa verkostoa ja yhteistyömahdollisuuksia maakunnalliselle mediakasvatustyölle.

Lisätietoja projektista löydät osoitteista www.jkl.fi/taidemuseo/yleisotyo/projektit/ajankohtaiset sekä mediakasvatuksentyokalut.wordpress.com.

Projektia voit seurata myös Facebookissa.

26.1.2017

Tule inspiroitumaan Educan Mediakasvatuksen torille 27.-28.1.2017!

Opetusalan suurin vuosittainen tapahtuma Educa-messut on jälleen ovella! Tule inspiroitumaan mediakasvatuksen uusista tuulista ja poimi talteen tuoreinta tutkimustietoa mediakasvatuksen asiantuntijoilta Mediakasvatuksen torilla. Torin iloiselta ja asiantuntevalta mediakasvatusväeltä saat vinkit uusimpiin media- ja elokuvakasvatuksen työkaluihin ja koulutuksiin, ideoita ilmiöpohjaisuuden huomioimiseen sekä tietoa tekijänoikeuksista ja koulujen mediakasvatustyötä helpottavista lisensseistä.

Torin lounge-alueella voit istahtaa hetkeksi ja rentoutua messuhulinan keskellä. Torilla voit myös osallistua kilpailuun jakamalla omia mediakasvatuksellisia ainekohtaisia niksejä torin Mediakasvatusideat jakoon! -seinällä tai Instagramissa tai Twitterissä hashtagillä #mediakasvatus.

Lisätietoa Mediakasvatuksen torista löydät täältä. Seuraa mediakasvatusideoiden virtaa Instagramissa ja Twitterissä hashtagillä #mediakasvatus ja Educan tunnelmia tunnisteella #Educa2017

Educa-mainos2

 

24.1.2017

Materiaaleja faktan ja fiktion erottamiseen mediassa

Mietityttääkö uutisen todenperäisyys sosiaalisessa mediassa? Mistä tiedät, milloin hälytyskellojen tulisi soida? Johanna Vehkoon kirjoittama artikkeli Yle Uutisluokan juttusarjassa antaa vinkkejä valeuutisten tunnistamiseen verkossa. Yle Uutisluokan sivuille on koottu myös neuvoja kuvahuijauksen tunnistamiseen. Avainkysymysten avulla voit etsiä johtolankoja epäilyttävältä vaikuttavan kuvan alkuperän selvittämiseen. Lue lisää materiaaleista täällä.

Johanna Vehkoo luennoi misinformaatiosta ja pyrkimyksistä hämärtää valeuutisen käsitettä Keskuskirjastokokouksessa 19.1.2017. Tallenteen esityksestä ”Misinformaatio verkossa – miksi siihen uskotaan ja miten sitä voisi vastustaa” pääset kuuntelemaan täällä. Keskuskirjastokokouksen muihin esityksiin (mm. sananvapaudesta ja tietosuojasta) voit tutustua Kirjastokaistan Youtube-kanavalla. Lisätietoja täältä.

 

Kuva: Yle Uutisluokka / Linda Saukko-Rauta

Kuva: Yle Uutisluokka / Linda Saukko-Rauta

20.1.2017

Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry. hakee projektikoordinaattoria

Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry. etsii projektikoordinaattoria tekemään ruuan globaaleista vaikutuksista kertovaa vastamainoshanketta yläkouluihin ja lukioihin. Ruokavalintojen globaalit vaikutukset näkyviksi vastamainonnan keinoin -hankkeessa koulutetaan opettajia käyttämään vastamainoksia opetusmenetelmänä sekä järjestetään koululaisten ruoka-aiheinen vastamainoskilpailu. Hankekoordinaattorin tehtäviin kuuluu opettajien ja oppilaiden taustamateriaalin laatiminen, koulutusten järjestäminen opettajille sekä vastamainoskilpailun organisoiminen.

Työ alkaa mahdollisimman pian ja kestää 30.4.2018 asti. Tehtävä on osa-aikainen (80%), ja siitä maksetaan palkkaa 2000 euroa kuukaudessa. Työpaikkana on Biologian ja maantieteen opettajien liiton toimisto Helsingin Pasilassa.

Lisätietoa voit kysyä Biologian ja maantieteen opettajien liiton toiminnanjohtajalta Hanna Kaisa Hellsteniltä, puh. 050 313 8409 perjantaina 20.1. kello 12-14 sekä keskiviikkona 25.1. kello 10-12.

Lähetä hakemuksesi 1.2.2017 mennessä osoitteeseen toimisto@bmol.fi. Haastattelut pyritään järjestämään perjantaina 10.2.

Lisätietoa työpaikasta löydät täältä.

20.1.2017

Kirjoituspyyntö: Minä mediakasvattajana

Teetkö mediakasvatusta joko osana muuta työtäsi tai pääasiallisena työtehtävänäsi? Kansallinen audiovisuaalinen instituutti kerää kirjoituksia mediakasvatustyön kehittämisen tueksi. Kirjoituksia hyödynnetään mediakasvatuksen tutkimuksessa ja edistämisessä, esimerkiksi koulutusten ja opetusmateriaalien suunnittelussa.

Osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Kirjoitukset anonymisoidaan niin, että kaikki tunnistamisen mahdollistavat tiedot poistetaan tai muutetaan. Tutkimustuloksia tarkasteltaessa yksittäistä vastaajaa ei ole mahdollista tunnistaa. Anonymisoidut kirjoitukset säilytetään Kansallisen audiovisuaalisen instituutin arkistossa.

Voit lähettää kirjoituksesi tämän lomakkeen kautta viimeistään tiistaina 28.2.2017.

Lähettämällä kirjoituksen voit lisäksi voittaa mediakasvatuskoulutuksen työyhteisöllesi. Lisätietoja täällä.

17.1.2017

Uudesta koosteesta tukea pelikasvatukseen

PelikasvatuskoosteMediakasvatusseura on koostanut kattavan tietopaketin pelikasvatuksesta. Koosteeseen on kerätty positiivista pelikulttuuria edistäviä, vapaasti käytettävissä olevia materiaaleja, menetelmiä, julkaisuja ja kirjoituksia pelikasvatuksen ja mediakasvatuskentän monipuolisuus huomioiden.

Pelikasvatuskoosteesta löytyy pääasiassa digitaaliseen pelikulttuuriin liittyviä vinkkejä niin varhaiskasvatukseen, ala- ja yläkouluun, lukioon kuin nuorisotyöhönkin. Vanhemmille ja opettajille suunnatusta linkkilistassa on tietoa peleistä, pelaamisesta ja pelikasvatuksesta sekä pelien hyödyntämisestä opetuksessa. Mukana koosteessa on myös peli- ja pelikasvatusaiheisia sivustoja, luentoja ja blogeja.

Vuosittaista Pelipäivää vietetään marraskuussa. Viime vuonna tämä Pelikasvattajien verkoston järjestämä ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin koordinoima tapahtuma laajentui Peliviikoksi (14.–20.11.2016). Pelikasvatuksen teemaviikon tavoitteena oli rakentaa positiivista pelikulttuuria ja vähentää pelaamiseen ja pelaajiin liittyviä ennakkoluuloja. Peliviikon aikana mm. järjestettiin satoja tapahtumia ympäri Suomea, keskusteltiin verkossa pelikasvatuksen asiantuntijoiden johdolla pelaamisesta ja palkittiin Vuoden pelikasvattaja 2016.

Pelikasvattajien verkosto on valtakunnallinen asiantuntija- ja ammattilaisverkosto, joka pyrkii edistämään myönteistä ja vastuullista pelikulttuuria ja siitä käytävää julkista keskustelua, sekä ehkäisemään pelaamisesta syntyviä haittoja. Lue lisää kaikille avoimesta verkostosta – jossa myös Mediakasvatusseura on mukana – täällä. Verkoston Facebook-ryhmä löytyy täältä.

Pelikasvatuskoosteeseen pääset tutustumaan täällä. Koosteen voi ladata myös pdf-muotoisena tiedostona tästä.

MEDIAKASV_LOGO_fi+se+en

13.1.2017

Mediakasvatusseura hakee viestintäharjoittelijaa!

Oletko kiinnostunut mediaympäristön muutoksista, viestinnän suunnittelusta ja mediakasvatuksen yhteiskunnallisesta kehittämisestä? Onko sinulla lisäksi hyvä kielikorva ja kiinnostusta toimia viestintätehtävissä? Då är du personen vi söker!

Mediakasvatusseura on valtakunnallinen kaksikielinen yhdistys, joka kokoaa mediakasvatuksen toimijat yhteistyöhön.

Edistämme mediakasvatuksen monitieteistä tutkimusta ja käytäntöjä Suomessa ja toimintaamme rahoittaa pääasiassa opetus- ja kulttuuriministeriö. Seuralla on noin 200 henkilöjäsentä ja yli 50 yhteisöjäsentä. Nyt haemme viestintäharjoittelijaa osaksi tiimiä. Sinulta toivomme hyviä kieli- ja viestintätaitoja sekä ymmärrystä strategisesta viestinnästä ja sosiaalisen median kanavista. Ruotsin kielen taidoista saa tällä hakukierroksella plussaa, mutta myös englannin kielen osaamisesta on toimistomme arjessa hyötyä. Opiskelet korkeakoulussa esimerkiksi viestintää, mediakasvatusta tai muuta soveltuvaa alaa. Toivomme, että pystyt työskentelemään järjestelmällisesti ajoittain hektisessä työympäristössä. Sosiaalinen silmä, hyvä suomen kielen taito ja yhteistyötaidot ovat työssä oleellisia.

Haemme ensisijaisesti harjoittelijaa, jolla on mahdollisuus aloittaa tehtävässä jo 1.2.2017. Lisäksi rekrytoimme samalla harjoittelijoita myös kesälle (alkaen 1.5.2017) ja syksylle 2017. Harjoittelun kesto on 3 kuukautta ja harjoitteluajasta maksetaan pientä korvausta.

Viestintäharjoittelijan tehtäviin kuuluu mm.
– Mediakasvatusseuran viestintästrategian suunnittelua yhdessä seuran henkilöstön kanssa
– sisällöntuottaminen Mediakasvatusseuran ylläpitämiin verkkopalveluihin mediakasvatus.fi, mediekunskap.fi ja mediaeducation.fi
– sosiaalisen median kanavien sisältöjen suunnittelu ja tuottaminen (ensisijaisesti Facebook, Twitter, Instagram)
– uutiskirjeiden suunnittelu ja kokoaminen
– järjestön tapahtumatuotannossa avustaminen

Toimistomme sijaitsee Helsingin idyllisessä Lapinlahdessa. Tarjoamme monipuolisen, joustavan ja innostavan työympäristön, jossa pääset toteuttamaan myös omia ideoitasi. Seuran harjoittelijana pääset seuraamaan mediakasvatuksen alaa aitiopaikalta. Laajaan yhteistyöverkostoomme kuuluu mm. media-, nuoriso-, kulttuuri- ja kasvatusalojen toimijoita.

Kiinnostuitko? Lähetä siinä tapauksessa vapaasti muotoiltu hakemuskirje ja cv osoitteeseen mediakasvatus@mediakasvatus.fi 27.1.2017 mennessä. Muistathan myös kertoa meille, jos sinulla on mahdollisuus saada harjoitteluapuraha korkeakoulustasi ja milloin toivoisit harjoittelun alkavan. Kysymyksissä voit olla suoraan yhteydessä suunnittelija Emmi Huhtaseen, emmi.huhtanen@mediakasvatus.fi, 050 5511 088 (arkisin klo 10-12).

MEDIAKASV_LOGO_fi+se+en

13.1.2017

Huolipuheen yli: osallisuutta lasten ja nuorten mediakulttuurien tutkimukseen

huolipuheen yliLasten ja nuorten eri medioiden käyttöä leimaa uhkia korostava huolipuhe, jonka taustalla on tavoite suojata heitä median – esim. liiallisen pelaamisen tai eri medioiden väkivaltaisten sisältöjen – haitallisilta vaikutuksilta. Ympäristön kielteiset asenteet esimerkiksi kuvaohjelmien käyttöä tai pelaamista kohtaan saattavat vaikeuttaa nuoren kykyä tunnistaa median käyttöön liittyvää toimintaansa harrastukseksi silloinkin, kun se muutoin täyttäisi hyödylliseksi toiminnaksi katsotun harrastamisen tunnusmerkit. Mediaharrastamisen hyödyt, kuten kielellisten taitojen tai loogisen ajattelun kehittyminen, saattavat tällöin jäädä kokonaan näkymättömiksi. Uhkia korostava huolipuhe myös vaikeuttaa lasten ja nuorten mahdollisuuksia ottaa puheeksi aikuisten kanssa esimerkiksi pelottavia mediaan liittyviä ajatuksia ja tunteita.

Nuorisotutkimusverkoston Huolipuheen yli – näkökulmia lasten ja nuorten medioituneeseen vapaa-aikaan -kirjoituksessa tutkijat Heta Mulari, Fanny Vilmilä ja Jani Merikivi peräänkuuluttavat lasten ja nuorten mediasuhteiden analyysiin huolipuheen yli kurottavaa näkökulmaa, jossa painottuu lasten ja nuorten osallisuus sekä heidän omat näkemyksensä median roolista. Median käyttöä ei tule tällöin nähdä yksipuolisesti esimerkiksi pelaamisena, vaan lapsilla ja nuorilla eri mediasisällöt ja -laitteet sekä niiden käyttötavat limittyvät vuorovaikutteiseksi osaksi arkipäivää, harrastustoimintaa ja sosiaalisia suhteita. Lasten ja nuorten kanssa yhdessä tuotettu laadullinen tieto auttaa myös tutkijoita täsmentämään tutkimuskysymyksiään paremmin lasten oman arkipäivän tavoittaviksi.

Huolipuheen yli – näkökulmia lasten ja nuorten medioituneeseen vapaa-aikaan -Näkökulma nojaa Nuorisotutkimusverkostossa syksyllä julkaistuihin kahteen lasten ja nuorten mediakulttuureita ja median käyttöä tarkastelevaan tutkimukseen. Media hanskassa (toim. Jani Merikivi, Sami Myllyniemi ja Mikko Salasuo) käsittelee 7–29-vuotiaiden vapaa-aikaa painottuen mediaan, harrastamiseen ja liikuntaan. Solmukohtia-tutkimuksessa (toim. Heta Mulari) käsitellään alle kouluikäisten lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiä sekä lapsilähtöistä mediakasvatusta. Molempien tutkimusten lähtökohtana on lasten ja nuorten oma kokemustieto median käytöstä.

Lue kirjoitus täällä. Voit myös ladata tekstin PDF-tiedostona tästä.

Näkökulma avaa Nuorisotutkimusverkostossa tehtävän tutkimuksen tuloksia yhteiskunnallisiksi puheenvuoroiksi ja kannanotoiksi. Näkökulmat sisältävät paitsi uutta tietoa nuorista, myös politikkaan ja käytännön toimintaan suunnattuja ehdotuksia. Kaikki ilmestyneet Näkökulmat ovat luettavissa Nuorisotutkimusseuran verkkosivuilla osoitteessa www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma.

12.1.2017

Music Against Drugs ry hakee projektikoordinaattoria Jyväskylään

Music Against Drugs ry on valtakunnallisesti lasten ja nuorten terveyttä, sosiaalista hyvinvointia ja osallisuutta edistävä sekä paikallistasolla Jyväskylässä nuorten työelämäosallisuutta edistävä ehkäisevän päihdetyön järjestö. Yhdistys hakee nyt projektikoordinaattoria kehittämään erityisesti verkkopelaamisesta kiinnostuneiden nuorten terveyttä, sosiaalista hyvinvointia sekä osallistumismahdollisuuksia sekä ennaltaehkäisemään ja vähentämään pelaamisesta syntyviä haittoja. Kaksivuotinen kehittämisprojekti toteutetaan sosiaali- ja terveysministeriön tuella.

Projektikoordinaattorin työtehtäviin kuuluvat muun muassa seuraavat tehtävät:

  • hankkeen toteuttaminen nuorisolähtöisesti
  • hankkeen toimintojen suunnittelu, koordinointi ja toteutus
  • hankkeen sidosryhmätyöskentely
  • hankkeen arviointi, kehittäminen ja raportointi
  • vapaaehtoisten, työharjoittelijoiden sekä oppisopimusopiskelijan ohjaaminen

Tehtävään valittavan henkilön eduksi katsotaan:

  • soveltuva koulutus
  • kokemus nuorten ja nuorten aikuisten kanssa työskentelystä
  • kokemus ohjaustyöstä
  • oma-aloitteisuus sekä kehittävä ja tavoitteellinen työote
  • hyvät vuorovaikutustaidot
  • työkokemus tai harrastuneisuus verkkopelaamisesta ja -ympäristöistä

Kyseessä on kahden vuoden määräaikainen ja kokoaikainen (38 h/vko) työsuhde, ja se alkaa 8.3.2017 tai sopimuksen mukaan. Työsuhteessa noudatetaan neljän kuukauden koeaikaa.

Hakuaika päättyy 5.2.2017 klo 23:59. Valintahaastattelut järjestetään 20.2.2017 Music Against Drugs ry:n toimistolla osoitteessa Väinönkatu 6, 2. krs, 40100 Jyväskylä. Jatkoon valitut kutsutaan haastatteluihin viikolla 7 ja valinnasta ilmoitetaan viikolla 8.

Työpaikkaan haetaan lomakkeella, joka löytyy osoitteesta: http://www.musicagainstdrugs.info/projektikoordinaattori_rekry. Palkkatoive tulee esittää hakemuksen yhteydessä.

Lisätietoja antavat hallintopäällikkö Juho-Heikki Korhonen numerosta 044 344 8039 ma 17.1.2017 klo 10–11 ja ti 24.1.2017 klo 15-16 sekä kehittämispäällikkö Joni Söderman 050 439 0505 1.2.2017 klo 13–14. Lisätietoja ei anneta sähköpostitse.

1 2 3 4 42
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat