26.2.2014

Muutoksii on elokuva ystävyydestä, luottamuksesta ja – rasismista

Helsingin Herttoniemessä asuvat Antti (12) ja Muhis (12) ovat parhaita kavereita. Muhiksen perhe on kotoisin Somaliasta. Poikien ystävyys joutuu koetukselle, kun tapahtuu jotain järkyttävää. Yhteisen salaisuuden äärellä Antti ja Muhis vannovat ikuista ystävyyttä.

Muutoksii kertoo ystävyydestä, suvaitsevaisuudesta ja rohkeudesta noudattaa omaa sisäistä ääntään. Elokuvan keskeisenä ajatuksena on itseensä luottamisen välttämättömyys – rohkeus noudattaa omaa sisäistä ääntään, vaikka tulisi mikä. Muutoksii on nuorten puheenvuoro aikuisten junailemassa maailmassa, sukupolven ääni samaan tapaan kuin vaikkapa 1980-luvun leffaklassikko Täältä tullaan elämä. Jatka lukemista..

25.2.2014

Kuluttaja-asiamies varoittaa alaikäisille lähetetyistä aiheettomista laskuista

Kuluttaja-asiamies ja kuluttajaoikeusneuvojat ovat saaneet viime päivinä kuluttajilta runsaasti yhteydenottoja Funlime- ja Mediabox-klubin 79 euron kuukausijäsenlaskuista. Useat tilaukseen sidotuista ovat alaikäisiä. Aiheetonta laskua ei ole syytä maksaa, mutta siitä pitää reklamoida.

Mediabox Oy:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan laskuja on lähettänyt sen nimissä Vertivas Ltd, jonka laskutusta hoitaa FC-Perintä -niminen yritys. Jatka lukemista..

25.2.2014

Ylen uusi oppimaan oppimisen sivusto

Yle on avannut uuden Opi ja oivalla -sivuston, jossa tutustutaan oppimisen eri muotoihin. Toiset oppivat kuuntelemalla ja tarkkailemalla, toiset taas tekemällä. Toisille on ominaista muodostaa pienistä yksityiskohdista suurempia kokonaisuuksia. Toisille taas on helpompaa edetä suurista kokonaisuuksista yksityiskohtiin. Kaikki tavat oppia ovat yhtä hyviä. Oppiminen on yksilöllistä. Sivustolla voi pohtia millainen oppija on, miten kannattaa ja ei kannata opiskella.

Vetkuttelun ABC ja 10 tapaa olla oppimatta ovat Opi ja oivalla –sivuston ei niin kamalan vakavia materiaaleja kaikenikäisille oppijoille. Opi ja oivalla ei ole tieteellinen julkaisu. Siinä mainittuihin oppimistyyleihin voi lisätä omia suosikkejaan, hyväksi todettuja kikkoja ja näkökulmia. Niistä voi olla eri mieltä. Palautteeseen ja naamakirjaan tuotuja aiheita nostetaan sivulle uusiksi artikkeleiksi. Tarkoituksena on rohkaista leikkimieliseen itsetutkiskeluun ja tuoda oivaltamisen iloa oppimiseen.

24.2.2014

Uutiskuvaajan blogi kertoo uutistuotannon taustoista

KAVI:n ylläpitämään Mediataitokouluun on lisätty uusi tehtävä, joka liittyy uutiskuvaaja Ville Ristolaisen blogiin. Ristolaisen blogitekstit avaavat paitsi uutiskuvaajan ja -toimittajien arkea, myös esimerkiksi politiikan käytäntöjä. Monet hänen blogiteksteistään liittyvät poliittisiin uutisaiheisiin, mutta mukana on tekstejä myös kesäfestareilta ja loppukevennyksistä.

14.2.2014

KKV: aikakauslehdille uudet ohjeet mainonnan ja toimituksellisen sisällön erottamiseen

Aikakausmedia on julkaissut käytännesäännöt siitä, miten aikakauslehtien on huolehdittava mainonnan tunnistettavuudesta. Kuluttaja-asiamies on kommentoinut sääntöjä ja pitää niitä tervetulleina.

Kuluttaja-asiamies neuvotteli vuonna 2013 Aikakausmedian kanssa advertioraaleista eli journalistista materiaalia muistuttavista mainoksista. Advertoriaalit muistuttavat ulkoasultaan lehden muita artikkeleita taitoltaan, kuvitukseltaan ja sisällöltään. Ainoa mainontaan liittyvä viittaus saattaa olla ilmoituksen yläreunassa oleva teksti ”Ilmoitus” tai ”Advertoriaali”. Jatka lukemista..

14.2.2014

Ehdotus lastenkulttuuripoliittiseksi ohjelmaksi valmistunut

Ehdotus lastenkulttuuripoliittiseksi ohjelmaksi vuosille 2014–2018 luovutettiin perjantaina kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäelle ja opetusministeri Krista Kiurulle. Ehdotuksen tavoitteena on saada taide ja kulttuuri nykyistä tasavertaisemmin lasten ulottuville, omaksuttavaksi ja osallistuttavaksi.

Ehdotukseen sisältyvillä toimenpiteillä lisätään lasten ja nuorten hyvinvointia ja vahvistetaan lastenkulttuuria. Ohjelmaehdotus koskee alle 18-vuotiaita lapsia.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä laadittu ohjelmaehdotus korostaa lapsuuden laatua ja arvostamista, lasten ja nuorten kuulemista esimerkiksi heidän käyttämiensä ympäristöjen suunnittelussa sekä aikuisten ja lasten vuorovaikutuksen tärkeyttä. Jatka lukemista..

13.2.2014

Mediataitoviikko 2014

Hyvää Mediataitoviikkoa! Tähän postaukseen kootaan mielenkiintoisia tapahtumia ja sisältöjä, joita voi hyödyntää viikon aikana. Jatka lukemista..

13.2.2014

Syysseminaarin videot katsottavissa

Mediakasvatusseuran yhteistyökumppaneineen järjestämän syysseminaarin tallenteet ovat nyt katsottavissa Stadi.TV:n Mediakasvatus.nyt -sivulla. Siellä voit palata syksyn tunnelmiin mahtavien puheenvuorojen ja tietoiskujen kautta.

11.2.2014

Duckface/Stoneface – sukupuolinäkökulmaa nuorten nettielämään

Ruotsin Valtion medianeuvoston julkaisema raportti Duckface/stoneface – Sosiaaliset mediat, onlinepelit ja kuvienjako 4. ja 7. luokkalaisten tyttöjen ja poikien kesken osoittaa että pelaaminenkin on sosiaalista ja että se mikä tapahtuu sosiaalisessa mediassa myös on sosiaalista peliä.

Yksi selkeimmistä tendensseistä lasten ja nuorten mediakäytössä on, että tytöt käyttävät enemmän sosiaalisia medioita kun taas pojat pelaavat tietokonepelejä. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota sukupuolinäkökulmaan ja siinä osoitetaan, että tytöt ja pojat ovat eriytymässä toisistaan sekä online että offline-elämässä. Peleistä, sosiaalisista medioista ja kuvien jakamisesta on tullut areenoja, joissa sukupuolirooleja toteutetaan ja joissa ikään ja sukupuoleen liittyvä sosialisaatio tapahtuu. Yksi raportin esimerkeistä on nuorten omakuvakulttuuri, jossa tytöt usein poseeraavat ”duckface”-henkisesti jossa suu on töröllään kun taas poikien ideaali on niin kutsuttu ”stoneface” johon liittyy välinpitämättömyyden ja järkkymättömyyden viestiminen.

Tutkimus perustuu laajaan haastatteluaineistoon ja 4. ja 7. luokkalaisten kanssa tehtyihin workshoppeihin.

Tutustu tutkimukseen kokonaisuudessaan täällä  ja yhteenvetoon täällä (molemmat ruotsiksi).

7.2.2014

Unescon julkaisu medialukutaidon käytännöistä ja strategioista

Unescco on julkaissut Media and Information Literacy – Policy & Strategy Guidelines -tutkimuksen, jossa kootaan yhteen media- ja informaatiolukutaidon eri käytäntöjä ja strategioita maailmanlaajuisesti. Yksi mukana olevista maista on Suomi. Leo Pekkala KAVI:sta on ollut mukana julkaisun vertaisarvioijana. Lue julkaisu täältä.

1 44 45 46 47
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat