14.2.2014

Ehdotus lastenkulttuuripoliittiseksi ohjelmaksi valmistunut

Ehdotus lastenkulttuuripoliittiseksi ohjelmaksi vuosille 2014–2018 luovutettiin perjantaina kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäelle ja opetusministeri Krista Kiurulle. Ehdotuksen tavoitteena on saada taide ja kulttuuri nykyistä tasavertaisemmin lasten ulottuville, omaksuttavaksi ja osallistuttavaksi.

Ehdotukseen sisältyvillä toimenpiteillä lisätään lasten ja nuorten hyvinvointia ja vahvistetaan lastenkulttuuria. Ohjelmaehdotus koskee alle 18-vuotiaita lapsia.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä laadittu ohjelmaehdotus korostaa lapsuuden laatua ja arvostamista, lasten ja nuorten kuulemista esimerkiksi heidän käyttämiensä ympäristöjen suunnittelussa sekä aikuisten ja lasten vuorovaikutuksen tärkeyttä. Jatka lukemista..

13.2.2014

Mediataitoviikko 2014

Hyvää Mediataitoviikkoa! Tähän postaukseen kootaan mielenkiintoisia tapahtumia ja sisältöjä, joita voi hyödyntää viikon aikana. Jatka lukemista..

13.2.2014

Syysseminaarin videot katsottavissa

Mediakasvatusseuran yhteistyökumppaneineen järjestämän syysseminaarin tallenteet ovat nyt katsottavissa Stadi.TV:n Mediakasvatus.nyt -sivulla. Siellä voit palata syksyn tunnelmiin mahtavien puheenvuorojen ja tietoiskujen kautta.

11.2.2014

Duckface/Stoneface – sukupuolinäkökulmaa nuorten nettielämään

Ruotsin Valtion medianeuvoston julkaisema raportti Duckface/stoneface – Sosiaaliset mediat, onlinepelit ja kuvienjako 4. ja 7. luokkalaisten tyttöjen ja poikien kesken osoittaa että pelaaminenkin on sosiaalista ja että se mikä tapahtuu sosiaalisessa mediassa myös on sosiaalista peliä.

Yksi selkeimmistä tendensseistä lasten ja nuorten mediakäytössä on, että tytöt käyttävät enemmän sosiaalisia medioita kun taas pojat pelaavat tietokonepelejä. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota sukupuolinäkökulmaan ja siinä osoitetaan, että tytöt ja pojat ovat eriytymässä toisistaan sekä online että offline-elämässä. Peleistä, sosiaalisista medioista ja kuvien jakamisesta on tullut areenoja, joissa sukupuolirooleja toteutetaan ja joissa ikään ja sukupuoleen liittyvä sosialisaatio tapahtuu. Yksi raportin esimerkeistä on nuorten omakuvakulttuuri, jossa tytöt usein poseeraavat ”duckface”-henkisesti jossa suu on töröllään kun taas poikien ideaali on niin kutsuttu ”stoneface” johon liittyy välinpitämättömyyden ja järkkymättömyyden viestiminen.

Tutkimus perustuu laajaan haastatteluaineistoon ja 4. ja 7. luokkalaisten kanssa tehtyihin workshoppeihin.

Tutustu tutkimukseen kokonaisuudessaan täällä  ja yhteenvetoon täällä (molemmat ruotsiksi).

7.2.2014

Unescon julkaisu medialukutaidon käytännöistä ja strategioista

Unescco on julkaissut Media and Information Literacy – Policy & Strategy Guidelines -tutkimuksen, jossa kootaan yhteen media- ja informaatiolukutaidon eri käytäntöjä ja strategioita maailmanlaajuisesti. Yksi mukana olevista maista on Suomi. Leo Pekkala KAVI:sta on ollut mukana julkaisun vertaisarvioijana. Lue julkaisu täältä.

6.2.2014

Koulukino: Avaimia elokuvaan Mediataitoviikolla

Valtakunnallista Mediataitoviikkoa vietetään viikolla 7 eli 10.–16.2.2014. Mediataitoviikko kytkeytyy osaksi kansainvälistä Safer Internet Dayta, jota vietetään tiistaina 11.2. Tänä vuonna Mediataitoviikon pääteema on Yhdessä parempi Internet. Lisää Mediataitoviikon tapahtumista, oppimateriaaleista, keskustelutilaisuuksista ja kilpailuista löydät osoitteesta www.mediataitokoulu.fi/mediataitoviikko.

Elokuvan katsominen ja analyyttinen purkaminen kerryttää hyödyllisiä mediataitoja kuten kuvan erilaisten viestien tulkitsemista ja mainonnan tunnistamista. The Bling Ring –elokuvan oppimateriaali on erinomainen johdatus Mediataitoviikon pääteemaan Yhdessä parempi internet. Oppimateriaalissa pohditaan julkkiskulttuuria, yksityisyyttä ja julkisuutta sosiaalisessa mediassa, median antamaa kuvaa nuorista ja kuvakulttuurin muutoksia.

Koulukino on poiminut Mediataitoviikon jokaiselle arkipäivälle kolme elokuvaa Avaimia elokuvaan -esitteensä  teemojen pohjalta – yhden alakoululaisille, yhden yläkoululaisille sekä yhden lukioon ja ammatillisiin oppilaitoksiin sopivan. Valikoidut elokuvat antavat yhdessä oppimateriaalinsa kanssa hyviä eväitä elokuvanlukutaitoon.

Tutustu teemoihin täällä ja valitse sopiva elokuva.

6.2.2014

Mediataitoviikkoa vietetään lähes 1400 koulussa ja kirjastossa

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin koordinoimaa valtakunnallista Mediataitoviikkoa vietetään jälleen 10.-16. helmikuuta. Mediataitoviikko korostaa vastuullista kuvien julkaisemista ja muistuttaa siitä, että paremman Internetin luominen on kaikkien netinkäyttäjien vastuulla. Jatka lukemista..

30.1.2014

Lukemisen teemaviikko huhtikuussa

Lukukeskuksen järjestämää valtakunnallista lukemisen teemaviikkoa vietetään 7.-13.4.2014.  Lukuviikon teemana on Kohtaamispaikkana kirja. Miten eri tavoin kirjan sivuilla voi kohdata? Miten eri lukijat löytävät toisensa kirjan äärellä, entä minkälaisia kohtaamisia tarinan sisällä voi tapahtua? Mediakasvatusseura on mukana Lukuviikossa tarjoamalla mm. sosiaalisen median kanavissa lukuvinkkejä mediakasvatuksen näkökulmasta.

OSALLISTU LUKUVIIKON 2014 KIRJOITUSKILPAILUUN!

Jatkokertomuskilpailu on suunnattu kaikenikäisille lapsille ja nuorille sekä koululuokille ala-asteesta lukioon. Mm. Aleksi Delikouras, Ella-kirjojen Ella, Paleface ja Laura Lepistö ovat kirjoittaneet erilaisia kertomuksen alkuja, mutta miten jutut jatkuvat? Yksittäiset koululaiset tai koululuokat yhdessä voivat kirjoittaa noin liuskan mittaisen kertomuksen aloituksiin. Kirjoitusaikaa on 26.3.2014 asti.

Osallistujista arvotaan Lukuviikon aikana voittajaluokka tai -henkilö, joka pääsee tapaamaan kertomuksensa aloittajaa. Lisäksi arvotaan kaksi tarinaa ala-asteelta ja kaksi yläasteelta ja lukiosta, jotka julkaistaan kirjallisuuslehti Vinskissä ja Lukufiiliksessä. Tarinoita julkaistaan myös Lukukeskuksen ja Lukuviikon nettisivuilla.

Lue lisää Lukuviikosta ja kirjoituskilpailusta täältä.

1 51 52 53
  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat