15.6.2016Arla Pitkämäki

Kesäkuun 2016 uutiskirje

woman-638384_640

Tässä uutiskirjeessä

  • Ruutuaika-teemaviikon ideointia
  • Kaksipäiväinen seminaari disinformaatiosta ja vihapuheesta
  • Kehitä opettajien osaamista verkkoaivoriihessä
  • Lapset mukaan Suuri lukuseikkailu -ideakilpailuun
  • Espoo Cinén mediakasvatusseminaari
  • Uusia väitöksiä medikasvatukseen liittyen

Mediakasvatusseura tiedottaa

Ruutuaika-teemaviikon ideointia
Mediakasvatusseura laati kyselyn ruutuaika-käsitteestä keväällä 2016, johon vatsasi yli 60 mediakasvatusalan ammattilaista. Aloite ruutuaika-keskustelulle tuli Mediakasvattajien verkosto -facebook-ryhmästä. Keskustelun pohjaksi halusimme selvittää mediakasvatuksen parissa toimivien ammattilaisten näkemyksiä ruutuaika-käsitteestä, joka nousee usein esiin mediakeskusteluissa. Kyselyn alustavissa tuloksissa on havaittavissa selkeä tarve luokitella lasten mediankäyttöä jollain tavalla, mutta ruutuaika-termi nähdään vanhentuneena ja liiaksi aikaan sisällön kustannuksella keskittyvänä terminä. Raportista julkaistaan alustavia tuloksia kesän aikana. Tuloksia esitellään laajemmin syksyllä Ruutuaika-teemaviikon parissa. Jos aihepiiri kiinnostaa ja haluaisit jollakin tavalla osallistua teemaviikkoon voit olla yhteydessä Isabella Holmiin (isabella.holm@mediakasvatus.fi, 050 501 7330).


Mediakasvatus <3 seksuaalikasvatus 1.11.

Mediakasvatusseura järjestää lasten ja nuorten parissa toimiville media- ja seksuaalikasvattajille keskustelu- ja verkostoitumistilaisuuden, jossa mm. pohditaan, millaisia kysymyksiä alaikäisillä on mediassa nähtyihin seksikuvauksiin liittyen, miten nuoret tulkitsevat pornografiaa, miksi tytöt seksiviestittelevät, millä kriteeristöillä kuvaohjelmien seksuaalisten sisältöjen ikärajat asetetaan ja millaisia erityiskysymyksiä seksuaalikasvatuksessa nousee suhteessa mediaan. Puheenvuoroja aiheesta ovat pitämässä mm. tutkija Sanna Spisak,  Patricia Thesleff (Sexpo) sekä Silja Nielsen (watAgame).


Kaksipäiväinen seminaari disinformaatiosta ja vihapuheesta

Allianssi ja Mediakasvatusseura ovat lyöneet hynttyyt yhteen ja järjestävät yhteistyössä kaksipäiväisen vihapuhetta ja disinformaatiota käsittelevän seminaarikokonaisuuden. Seminaari järjestetään joulukuun alussa, näillä näkymin 1-2.12 – päivät varmistuvat pian. Lisätietoja seminaarista päivitetään tänne tietojen varmistuessa, voit myös olla yhteydessä Isabella Holmiin (Mediakasvatusseura, isabella.holm@mediakasvatus.fi) ja Laura Heinoseen (Allianssi, laura.heinonen@alli.fi)


Uutta blogissa: Elokuvakasvatus Suomen ja Venäjän näkökulmasta

Mediakasvatusseuran kesäkuun blogissa ääneen pääsee mediakasvatuksen opiskelija ja Koulukinon harjoittelija Sergei Glotov, joka vertailee Suomen ja Venäjän media- ja elokuvakasvatusta. Lue Sergein mielenkiintoinen blogikirjoitus täällä.

Uutisia

Osallistu verkkoaivoriihessä opettajien osaamisen kehittämiseen
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen nimittämä Opettajankoulutusfoorumi kutsuu opettajat ja opetuksen kehittämisestä kiinnostuneet yhteiseen verkkoaivoriiheen. Tavoitteena on ideoida tulevaisuuden koulutuksen visio ja käytännön keinoja, joilla niihin päästään. Verkkoaivoriihi on avoinna 2.7. asti. Lisätietoja saat täältä.


Suuri lukuseikkailu -ideakilpailu

Suuri lukuseikkailu haastaa lapset ja nuoret mukaan ideakilpailuun suunnittelemaan suurta lukuseikkailua! Mikä tekee lukemisesta seikkailun? Kerro se sanoin, kuvin tai videolla. Haussa on hauskoja, rohkeita, outoja ja villejäkin ideoita. Kilpailu on avoin kaikille 6-16 -vuotiaille lapsille ja nuorille. Ideoita voi lähettää 31.10. asti. Lue tarkemmat osallistumisohjeet täältä. Suuri lukuseikkailu hankkeesta voit lukea lisää täältä ja tutustu myös hankkeen kotisivuihin!


Generation 2017 hakee nuoria tekijöitä uudenlaiseen näyttelyyn

Suomeen ollaan luomassa uutta, nuorten visuaalista ilmaisua esittelevää näyttelyä. Joka kolmas vuosi järjestettävä näyttely tuo esille laajalla skaalalla sen hetkisten 15–23-vuotiaiden nuorten tapoja ilmaista itseään, kiinnostuksen kohteitaan ja näkemyksiä maailmasta. Näyttely tarjoaa nuorille mahdollisuuden saada esille tuotoksiaan valtakunnalliseen, näyttävään ja julkisuudessa näkyvään näyttelyyn. Näyttely on avoin uusille ja kokeileville nuorten visuaalisen ilmaisun muodoille. Lue lisää täältä.

Generation 2017 -esittelytilaisuus järjestetään keskiviikkona 17.8.2016 klo 14–17 Amos Andersonin taidemuseossa. Ilmoittautuminen 12.8.2016 mennessä.


Haetaan ohjaajia globaalikasvatusteemaisiin videotrailerityöpajoihin 5.9.–22.12.

Nuorten Akatemia hakee kouluvierailijoita ohjaamaan Tarinoita solidaarisuudesta videotrailerityöpajoja yläkouluissa, lukioissa ja toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa 5.9.–22.12.2016. Kouluvierailijoilta odotetaan kokemusta nuorten ryhmien ohjaamisesta, kokemusta videoiden, elokuvien tai vastaavien ohjaamisesta ja videonmuokkausohjelmista sekä kiinnostusta globaaleja kehityskysymyksiä sekä koulu- ja järjestöyhteistyötä kohtaan. Hae kouluvierailijaksi 17.8. mennessä, tarkemmat ohjeet löydät täältä.


Streamovie-palvelu oppilaitoksille

Viihdepalvelun Streamovie-palvelu on nyt koekäytössä ja starttaa kunnolla 1.8.2016. Streamovie on Viihdepalvelun elokuvalisenssiasiakkaille tarkoitettu uusi elokuvien streamaus-palvelu, joka tuo suuren määrän elokuvia opetustyön tueksi. Lue lisää täältä.


Creative Classroom – 50 oppimisskenaarion koostesivusto

Elokuussa 2016 päättyvän kaksivuotisen kansainvälisen Creative Classroom Erasmus+ kumppanuushankkeen puitteissa on tuotettu materiaaleja opetuksen suunnittelussa hyödynnettäviksi. Hankeessa on Suomesta ollut mukana edustajat Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Lue lisää hankkeesta.

coffee-1388139_640

Tapahtumia

Oppimisen Fiesta 1-2.11.2016
Oppimisen Fiestaa vietetään marraskuussa Finladia-talolla. Helsingin opetusviraston järjestämä Oppimisen Fiesta on lasten ja nuorten oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin parissa työskentelevien ammattilaisten koulutustapahtuma. Tervetulleita ovat myös koulujen johtakunnat, vanhempainyhdistykset ja asiasta muuten kiinnostuneet vanhemmat sekä päättäjät. Tapahtuma sopii myös alan opiskelijoille.Tapahtuma on kaikille maksuton.


Minun elokuvani 2016

Mediakasvatuskeskus Metkan Minun elokuvani -tapahtuma on suunnattu sekä aloitteleville harrastajille että jo lähes ammattilaistasoisille elokuvantekijöille. Vuosittain järjestettävässä valtakunnallisessa tapahtumassa keskeisintä on elokuva-alan ammattilaisten antama suullinen ja kirjallinen palaute. Elokuvien pituutta, aihetta tai genreä ei ole rajattu. Myös oppilastyöt ovat tervetulleita. Osallistujien yläikäraja on 28 vuotta.Lähetä elokuvasi 17.6.2016 mennessä. Lisätietoja saat täältä.


Espoo Cinén mediakasvatusseminaari elokuussa

Espoo Ciné järjestää mediakasvatusseminaarin elokuussa festivaalin yhteydessä. Tänä vuonna seminaarissa tullaan tarkastelemaan laajemmin mediakasvatuksen kenttää, katseen pysyessä kuitenkin elokuvallisuuden polulla. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille, ja se sopii erityisen hyvin opettajille, mediakasvattajille, elokuvan ja kasvatuksen tutkijoille sekä kaikille elokuvakasvatuksesta kiinnostuneille.


Vaikuta ja vaikutu -seminaari 29.9.2016

TIEKEn vuoden 2016 Vaikuta ja vaikutu – Wirtaa muutokseen -seminaari kokoaa yhteen opetuksen asiantuntijat ja henkilöstön kehittäjät. Keskiössä ovat digitalisaation hyödyt, edellytykset ja muutokset niin oppilaitoksissa kuin työyhteisöissäkin. Näkökulmat liittyvät osaamisen kartoittamiseen ja kehittämiseen, uusien keinojen löytämiseen sekä muutoksessa innostumiseen.


Sähköistyvään lastenkirjallisuuteen liittyviä tapahtumia

Lastenkirjainstituutin kansainvälinen Nordic E-Stories -seminaari kerää 7-8.11.2016 Tampereelle e-kirjoihin perehtyneitä asiantuntijoita ja asettaa sähköistyvän lastenkirjallisuuden monipuolisen tarkastelun keskiöön. Ilmoittautua voi 24.10.2016 saakka Lastenkirjainstituutin kotisivuilla.

Pohjoismaisen asiantuntijaryhmän suunnittelema Kid E-Lit -näyttely puolestaan nostaa esiin pohjoismaisen sähkökirjallisuuden uusimpia ilmiöitä. Se näyttää miten lastenkirjallisuus toimii tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla ja herättää mielikuvituksen luomaan visioita elektronisen kirjallisuuden tulevaisuuden mahdollisuuksista. Näyttelyyn voi tutustua Helsingissä syyskuussa, Jyväskylässä lokakuussa ja Tampereella marraskuussa. Lisätietoa löydät täältä.

sunglasses-1149212_640

Materiaaleja

MIL for me – ”Mediatajua minulle”
Ruotsin mediakasvatusviranomainen, Statens medieråd, on julkaissut opettajille ja oppilaille kätevät  ”MIL for me” (”Mediatajua minulle”) online-oppimateriaalit englanniksi, sekä opettajille vinkkejä esimerkkiharjoitusten muodossa. Oppimateriaalit liittyvät nuorten online-käyttäytymiseen, erityisesti online-kiusaamisen näkökulmasta. Lue lisää täältä.


Sarjiskone – digitaalinen sarjakuvatyökalu

Aikakausmedian sarjiskoneella lapset ja nuoret pääsevät itse tekemään, tallentamaan ja jakamaan omia sarjakuviaan verkossa niin mobiililla, tabletilla kuin tietokoneellakin. Sarjakuva on monipuolinen ja formaattina tuttu oppimisen väline. Sarjiskone.fi on suunniteltu työkaluksi sekä oppimiseen, opettamiseen, että mediatuottamiseen. Kuvan ja tekstin yhdistelmä venyy moneen oppiaineeseen.

Julkaisuja

Uusia väitöksiä mediakasvatukseen liittyen
Kevät on tuonut tullessaan mielenkiintosia väitöksiä mediakasvatukseen liittyen. Leonardo Custódio tutkii väitöskirjassaan ”Favela media activism. Political trajectories of low-income Brazilian youth” etnografisella otteella, miten Brasilian Rio de Janeiron faveloissa asuvat nuoret käyttävät mediaa ja toteuttavat journalistisia toimintatapoja puolustaakseen ihmisoikeuksia ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.

Laura Palmgren-Neuvonen puolestaan tutkii väitöstutkimuksessaan ”Social interaction in the context of new literacies: Pedagogical potentials of publishing-oriented learner-generated video production” julkaisemislähtöisen yhteisöllisen videotuotannon mahdollisuuksia opetuksessa. Tämä monilukutaitoja toteuttava työmuoto tarjosi vaihtoehdon perinteiselle opetukselle ja tilaisuuksia monipuoliselle vuorovaikutukselle.


Matka Mediamaailmaan – opinnäytetyö
Lapin ammattikorkeakoulussa toteutetun, Eeva Lohen, Annika Nakkulan ja Jenni Viljamaan toiminnallisen opinnäytetyön aihe on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: miksi mediakasvatus on tärkeää varhaiskasvatuksessa sekä miten mediakasvatusta voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Työn toiminnallisen osuuden tavoitteena oli kehittää mahdollisia tapoja toteuttaa mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä tuottaa lapsille turvallisia ja mukavia kokemuksia median käyttämisestä valvotusti ja ikätasoon sopivilla tavoilla.

sunflower-1421011_640Hyvää kesää!

Mediakasvatusseura haluaa toivottaa kaikille hyvää kesää! Seurakin hiljenee kesän viettoon ja palailee kehiin uutiskirjeen muodossa taas elokuussa. Syksyllä luvassa paljon mielenkiintoisia tapahtumia mediakasvatuksen kentällä. Nähdään!

  • Uusimmat uutiset

  • Kategoriat