Materiaalia mediakasvatukseen

Kattavan materiaalihakukoneemme avulla löydät laajasta valikoimasta eri toimijoiden tuottamia mediakasvatuksen materiaaleja, joita voit hyödyntää opetuksessa, nuorisotyössä, kerhoissa, varhaiskasvatuksessa tai kodin mediakasvatuksen tukena.

Etsi sopivaa materiaalia teemojen ja/tai ikäryhmän avulla. Huomaa, että vaikka aineisto on suunnattu tietylle kohderyhmälle, se soveltuu yleensä pienin muovauksin myös muille kohderyhmille.

Yhteensä 395 materiaalia

Mitä tarkoittaa? -Mediataide monilukutaidon lähteenä

AV-arkki: suomalaisen mediataiteen levityskeskus

Mitä tarkoittaa? -Mediataiden monilukutaidon lähteenä on AV-arkin eli suomalaisen mediataiteen levityskeskuksen  oppimateriaali, joka sisältää nuorille ja nuorten kanssa toimiville kasvattajille ja ohjaajille sarjan videoteoksia ja niihin liittyviä tehtäviä. Teos on osa AV-arkin Mediataide kasvattaa -oppimateriaalikokonaisuutta, jonka tarkoituksena on edistää taiteen esittämistä ja hyödyntämistä kouluissa. Mitä tarkoittaa? antaa avaimia monilukutaidon pohtimiseen ja kehittämiseen digitaalisessa kulttuurissa, ja

Pelkkää feikkiä? -juliste auttaa tunnistamaan valeuutiset

KAVIn Mediataitokoulu

Valeuutisista puhutaan paljon, mutta mediassa on käytössä myös muita keinoja johtaa harhaan. Mediataitokoulun Pelkkää feikkiä? -juliste auttaa tunnistamaan valeuutiset, virheet, propagandan ja muita harhaanjohtamisen tapoja. Sen avulla voi herättää myös keskustelua vaikuttimista niiden takana. Julisteen voi ladata tai tilata maksutta täältä.

Papunetin saavutettavuussivusto

Papunet

Papunetin saavutettavussivustolle on kerätty tietoa verkon saavutettavuudesta ja helppokäyttöisyydestä. Sivustolle on koottu materiaaleja ja työkaluja sekä ohjeita ja oppaita saavutettavuuteen liittyen. Sivustolta löytyy myös tietoa verkon saavutettavuutta koskevista laeista ja standardeista. Tutustu Papunetin saavutettavuussivustoon täällä.

Lastenkirjainstituutin materiaalipankki

Lastenkirjainstituutti

Lastenkirjainstituutin materiaalipankki tarjoaa tehtäviä ilmiöoppimisen tueksi. Osa tehtävistä sivuaa mediakasvatusta. Materiaalipankin tehtäviä voi hyödyntää monipuolisesti opetuksessa. Ilmiölähtöisessä oppimisessa tutkitaan ilmiöitä kontekstissaan yli oppiainerajojen. Prosessin alussa tutustutaan ilmiöön monipuolisesti eri näkökulmista ja eri keinoin, tehden tutuksi useita tapoja oppia. Tässä kohtaa voidaan hyödyntää ajankohtaisiin ilmiöihin tarttunutta kirjallisuutta. Kouluilla on vaihtelevat mahdollisuudet toteuttaa ilmiölähtöisyyttä. Siksi ilmiötehtäviä on

100 mediakasvatusideaa – demokratiakasvatus, globaalikasvatus ja osallisuus

Koostanut Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan joulukuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen demokratiakasvatukseen, globaalikasvatukseen ja osallisuuteen. Joulukuun materiaalipaketissa tarkastellaan nuorten osallisuutta, vaikuttamista ja tietoisuutta globaaleista kysymyksistä mediakasvatuksen näkökulmasta. Materiaalit tarjoavat muun muassa oppaita demokratiakasvatukseen, oppimisympäristöjä globaaleista kysymyksistä ja tietoa nuorten mediavaikuttamisesta sekä verkon saavutettavuudesta. Materiaalipaketti valottaa mediakasvatuksen ja demokratiakasvatuksen tiiviitä kytköksiä ja auttaa liittämään demokratiaan, ihmisoikeuksiin ja vaikuttamiseen liittyviä aihealueita osaksi kasvatusta.

Mokasiko media? – Päätä sinä!

Yle Oppiminen ja JSN

Yle on toteuttanut yhdessä Julkisen sanan neuvoston (JSN) kanssa harjoituksen, jossa jokainen pääsee antamaan ratkaisun JSN:lle tehtyyn kanteluun. Harjoitukseen sisältyy kahdeksan aitoa esimerkkitapausta, jotka esitellään omissa videoissaan. Kantelutapauksista annetaan videoilla tarkempia tietoja: mistä jutusta kantelija on suivaantunut, miten media on ratkaisujaan puolustanut ja mihin Journalistin ohjeiden kohtiin tapaus liittyy. Tietojen pohjalta mietitään, tulisiko esimerkkimedialle antaa langettava vai vapauttava päätös. Tapauksia voi pohtia erikseen

Verkko-ohjaaja. Opas ohjaukseen sekä tieto- ja neuvontatyöhön verkossa

Oulun ammattikorkeakoulu

Verkko-ohjaajan opas on tarkoitettu työvälineeksi kaikille opintojen ohjauksen, tieto- ja neuvontatyön, tuutoroinnin, mentoroinnin ja opiskelijoiden hyvinvoinnin parissa työskenteleville heidän etsiessään vastauksia näihin kysymyksiin: • Mitä verkko-ohjaus ylipäätään on? • Kuka sitä tekee, miten, kenen kanssa ja ketä varten? • Miten verkossa tapahtuva ohjaaminen eroaa kasvokkain tapahtuvasta ohjaamisesta? • Millaisia laitteita ja välineitä juuri meidän kannattaisi

Verkkopalvelun saavutettavuusohje

Nuorille suunnatun verkkotyön foorumi

Verkkopalvelun saavutettavuusohje on tarkoitettu tarkistuslistaksi nuorille suunnattuun verkkotyöhön. Ohje on sovellettavissa erilaisilla verkon alustoilla, kuten verkkosivuilla ja sosiaalisen median palveluissa. Listan tavoitteena on auttaa pohtimaan, mitä saavutettavuus tarkoittaa oman työn näkökulmasta ja miten sitä voi pienillä teoilla parantaa. Ohjeistus on laadittu vuonna 2017 Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin työryhmässä. Voit ladata materiaalin täältä.  

100 mediakasvatussideaa – mediakriittisyys, vihapuhe ja disinformaatio

Koostanut Mediakasvatusseura

Mediakasvatusseuran 100 mediakasvatusideaa -kampanjan marraskuun koosteeseen on kerätty ideoita ja materiaaleja liittyen mediakriittisyyteen, vihapuheeseen ja disinformaatioon. Marraskuun materiaalipaketissa pureudutaan pinnalla oleviin, yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja tarkastellaan mediasisältöjä kriittisesti sananvapauden näkökulmasta. Uutistarjonnan yltäkylläisyyden aikana luotettavia uutisia voi olla vaikea tunnistaa niin sanotuista valeuutisista. Materiaalin kautta pääsee treenaamaan kriittistä medialukutaitoa ja testaamaan, mistä tunnistaa valeuutisen tai kuvahuijauksen. Myös vihapuhe

Kestävää päätöksentekoa -mobiilikurssi

Funzi

Suomen YK-liiton koordinoima Kestävää päätöksentekoa -mobiilikurssi on uudenlainen tapa lisätä tietoa kestävän kehityksen tavoitteista ja kestävästä päätöksenteosta. Kurssin aineisto on helposti käytettävissä mobiilipohjaisena ja se on kaikille saatavilla maksuttomana. Kurssi toteutetaan esivaiheessa suomeksi ja englanniksi sekä tulevaisuudessa mahdollisesti myös ruotsiksi. Viisiosaisella kurssilla tarkastellaan kestävää kehitystä eri näkökulmista ja tutustutaan kestävän kehityksen erilaisiin tavoitteisiin. Kukin osio sisältää noin 20 oppimiskorttia,

1 2 3 40